Svar: Sove- og spisevaner - 4 mdr.
13. december 2006
Alder:
4 mdr.
Kære BC
Med hensyn til grød og mos, så lyder det fornuftigt lige at holde en uges pause og så forsøge igen. Derudover synes jeg at I skal prøve at lave mos uden kartoffel, da nogle børn faktisk får kvalme af dette, så prøv at lave en mos af andre grøntsager, f.eks. gulerod, blomkål, broccoli, squash.
Så længe jeres datter ikke er ældre, skal hun fortsat have rigtig meget mælk og skemaden kommer således ud over mælkemængden. I bør derfor tilbyde hende samme mængde flaske og mælk som I plejer at gøre og i takt med at hun spiser mere og mere skemad og får skemad flere gange dagligt, vil I opleve at hun så selv begynder at regulere sit mælkebehov lidt ned.
Det lyder som om at jeres datter er rigtig god til at sove mellem kl. 18.30 og 24 og at det er her hun tager sin rigtig gode lur. Og det ønskelige kunne være at det lange stræk i stedet lå mellem kl. 24 og kl. 06.
I kan prøve at ændre på dette ved at tilbyde hende mere mad i løbet af aftenen. Nogle gange er det nødvendigt at tage barnet op og give det en flaske mere eller mindre i søvne, lige inden du selv går i seng. Det virker for nogen men desværre ikke for alle - men hos jer vil det være et forsøg værd.
Hun er stadig så lille at hun har behov for mælk om natten og hvis hun ikke skal vågne om natten og kræve brystet, så skal hun have mælken om aftenen og fyldes op til natten - det er desværre sjældent at børn sover både aften og nat:o)
Så en sut er en rigtig god idé, hvis hun er mæt og har behov for tryghed og ro. Men hun vil ikke acceptere sutten, hvis hun reelt har behov for mere mælk.
For at give hende trygheden med sutte, kan det være en god idé at trække en stofble igennem sutten. Det holder den lettere på plads ved hendes ansigt og så giver stofbleen også tryghed som en slags sutteklud.
Rigtig meget held og lykke med hende. Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre:o) God jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske