Svar: Gylp - 3 mdr.
13. december 2006
Alder:
3 mdr.
Kære bekymrede mor
Gylp hos børn kan skyldes mange forskellige ting og ud fra det du fortæller, så lyder det umiddelbart som om det hænger sammen med at han har øget sit mælkeindtag betydeligt. At stige fra 150 til 200ml pr måltid er trods alt en del og mon ikke han gylper det overskydende op?
Normalt gør man ikke noget ved børn som gylper, hvis de ellers trives, tager på og har det godt. Så må man leve med det ekstra vasketøj det giver:o) Og det lyder som om at din dreng har det rigtig godt ud over at gylpe. Det at noget af gylpen virker vandholdig skyldes at han er begyndt at fordøje det, når det kommer op - det er fordi der nogle gange når at gå et par timer inden de kommer retur.
Hvis han er lidt forkølet, så kan det også være derfor han gylper lidt.
Med hensyn til soverytme, så kan det sagtens være sådan at han nu er ved at ændre rytme. Han er så gammel nu at han følger rigtig meget med i tingene omkring sig og det betyder tit at netop soverytmen ændrer sig.
Det vil være relevant at han sover 3 gange dagligt, men det er ikke altid at lurene vil vare lige lang tid og det skal der være plads til, det er fordi han lige nu er optaget af også at opleve verden omkring sig. Så længe han er glad og tilfreds, så må du regne med at alt er okay.
Fortsat held og lykke med ham:o) God jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske