Svar: Mad og hård mave
13. december 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Lone
Det lyder bestemt som om at Emma er en dejligt stor og sulten pige og det er godt at I er kommet så godt igang med skemaden. I forhold til at hun kun er 4 måneder gammel, så er det faktisk forholdsvis meget at spise 1½ dl x 2 daglig. Mange børn i den alder spiser kun det halve - men som du beskriver hende, så lyder det som om hun har brug for det - det er dog en forklaring på den hårde mave.
Det kan være en rigtig god idé at forsøge med sveskemos, men det kan også være en god idé at give hende vand sammen med grød og mos. Samtidig har hun fortsat behov for rigtig meget mælk og behøver med den alder hun har ikke at nedsætte sit mælkebehov - grøden kommer ligesom ud over. Det lyder derfor helt rigtigt at du oplever at hun har øget sit mælkeindtag lidt ved hvert måltid og det er helt okay.
I takt med at hun bliver ældre (omkring 6 måneder) vil du kunne give hende havregrød og øllebrød samt rigtig mange forskellige grøntsager og det er alt sammen med til at holde maven godt igang. Lige nu er det begrænset hvor meget forskelligt du kan give hende, men det vil være godt at forsøge med f.eks. forskellige grøntsager (gulerod, blomkål, broccoli, squash, ærter og majs) for at se om de fibre der er i grøntsager vil have positiv effekt på hendes mave - igen kræver fibre jo også ekstra væske - vand.
Som sagt er sveskemos godt, men også æble og pæremos kan være godt for hendes mave. Pas på med bananmos, det kan virke forstoppende på nogen.
Ellers må du ty til laktulosen og hun må faktisk få 1 ml pr kg og det vil sige 8 ml dagligt hos jer. Du kan dele mængden i 2, så hun får 4 ml morgen og 4 ml aften, hvis hun har behov for det. Det kan også godt være at hun kan nøjes med f.eks. 4 ml en gang dagligt. Du må forsøge dig frem.
Fortsat held og lykke med hende og god jul til dig også:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske