Svar: Putteritual 6 måneder
14. december 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Ninas mor
Sikke en filur, jeg kan godt forstå du synes det er lidt hårdt:o)
Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at Nina er utroligt opmærksom i forhold til sin alder, hun er kun 6 måneder, men hun opfører sig som om hun er ældre. Der er naturligvis forskel på børn og nogen er bare mere på end andre, men et eller andet sted, så tænker jeg at I måske skal forsøge lidt af de principper man normalt ville bruge til et lidt ældre barn. Det kommer jeg ind på senere.
Først lige det med tandbørstningen. Mon det ville hjælpe med en lille pause et par dage, så hun lige glemte det lidt? Hvad ville hun sige til at få en elektrisk tandbørste i munden? Kunne hun ligge ned, f.eks. på sofaen og få det gjort, så kunne det måske være mere en leg end pligt, kunne I lave det hele lidt sjovt, så hun også kildes eller andet, så hele stemningen omkring det bliver noget hun klukker over og måske så derfor glemmer at det er lidt irriterende og bedre accepterer at I så kommer med tandbørsten....
Og så tilbage til sovevanerne. Det er super dejligt med en gyngestol - det kunne rigtigt mange familier have glæde af - jeg ville ønske at jeg havde haft en selv:o) Men det er selvfølgelig ikke så godt, når det ikke virker. Et eller andet sted, så tror jeg at Nina søger for meget underholdning, hun kan simpelthen ikke koncentrere sig om at falde i søvn, hvis I sidder med hende for længe, samtidig kan hun heller ikke finde roen, når hun ligger for sig selv.
Hun er jo stadig en lille pige, som har behov for rigtig meget tryghed og det at blive holdt om, menjeg tror det forstyrrer hende, når du sidder med hende. Jeg tænker derfor om du kunne amme hende, så I er sikre på at hun har fået, hvad hun har behov for, og om far så kunne tage over.
Derudover tænker jeg at den store forskel på at hun falder i søvn om dagen og ikke om aftenen måske er voksiposen? Om dagen puttes hun tæt i den og vugges lidt ved at blive kørt lidt og så sover hun. Om aftenen lægges hun i sengen og hun "bliver helt speedy, benene kører som trommestikker" - måske er løsningen derfor at prøve at putte hende i voksiposen om aftenen. Altså amme, finde roen hos mor, puttes i voksipose og far tager over. Kunne det forsøges - det handler måske om at tænke lidt alternativt.
Der er også forældre som vælger at tage barnevognen indendøre, montere hjul på tremmesengen osv. men der synes jeg ikke vi er lige nu:o)
Med hensyn til hendes opmærksomhed på verden og det at hun på nogle punkter kan virke ældre end hun er, så tænker jeg at det kan være en mulighed at bruge det jeg kalder "se-til-metoden". Hvor I putter hende og så går fra hende, men hele tiden kommer tilbage, viser at I er der, kærtegner hende blidt, hjælper hende med at skifte stilling, putter igen osv. hvis det er nødvendigt, ellers bare kommer ind, så hun kan se at I er der og hun ikke er ladt alene. Der må aldrig gå mere end 3 minutter imellem at man viser sig, heller ikke selvom hun ikke siger noget. Er hun ulykkelig når man går, så tager man hende op, vugger hende blidt og prøver igen at lægge hende ned og gå kortvarigt.
Hver gang I putter hende, om det så er på den ene eller den anden måde, så brug suttekluden hos hende. Nogle børn finder aldrig en 'substitut' på denne måde, andre børn kommer til at elske det - men det er måden at gøre det på.
Tilsidst vil jeg lige sige at du kan have ganske ret i dine tanker omkring hendes suttebehov. Og det er naturligvis vigtigt at hun får dette stimuleret og problematisk, da hun ikke tager sutten, men kun vil brystet - især fordi det får dig til at føle dig som Nora malkeko:o) Har I nogen sinde forsøgt med en flaske? Måske var det måden far kunne få hende til ro på og mor kunne komme lidt ud af det...
Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Og tak for dine pæne ord:o) Rigtig glædelig jul til jer alle 3.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske