Brev:
Står op i sengen om natten
15. december 2006
Alder:
8 mdr.
Står op i sengen om natten
Kære Helen
Jeg har lige læst et svar du har skrevet til en anden mor, hvor du nævner "se-til-metoden". Den kunne jeg godt tænke mig at forsøge. Det lyder som den måde, jeg godt kunne tænke mig at lære Tobias at sove på. Selvom mange foreslår det, har vi ikke lyst til at prøve "God nat og sov godt". (Det lyder ellers meget fristende og meget let: bare tre dage, så sover han igennem! Og hvis man kunne have sovet sødt de sidste 8 måneder og ikke have været ulidelig træt stort set hele vejen igennem, så skulle man da være dum for ikke at prøve det... Men vi er åbentbart lidt dumme :-))
Jeg synes nætterne er blevet bedre, men vi er stadig oppe mange gange, så jeg kunne godt tænke mig at være lidt mere konsekvent i det vi gør eller bare have en mere præcis plan. Der er sommetider lidt for mange overvejelser om natten om hvorvidt det er godt at gøre det ene eller det andet, det må jo også forvirre Tobias.
Tobias er ikke så svær at lægge. Vi forsøger at ramme det tidspunkt han er træt, mellem 20-21 og så falder han for det meste i søvn på fars eller mors arm eller ved brystet. Vi har aldrig lagt ham i sengen og fået ham til at falde i søvn under dynen. (i øvrigt sover han stort set ikke med dyne, fordi han vender og drejer sig så meget). Han er ved at være tung at vugge og bære på, så i længden holder det jo ikke, men hvordan lærer vi ham at falde i søvn i sengen?
Tobias har lært at stille sig op og det gør han meget i løbet af dagen, stort set hele tiden faktisk. Kravler/kryber han til et sted og hiver sig op. Problemet er at han ikke kan komme ned igen, han slipper og falder og slår sig. Nå, så vi løber en del og griber ham i øjeblikket og forsøger at hjælpe ham til at sætte sig ned. Men sidde gør han det ikke meget i. Så snart vi har sat ham, vælter han om på maven og okser afsted. Han er stærk og har travlt. Det er jo bare dejligt!!!
Problemet er, at han rejser sig op om natten og står der i mørket og kalder på os. Han kan bare ikke selv komme ned igen. Det foregår sådan her: Vi får ham til at sove, lægger ham i sengen, han sover 5-10 minutter, så triller han om på maven og op på alle fire, står og rykker frem og tilbage og begynder at knokler for at komme op at stå. Vi har selvfølgelig polstret sengen, så han ikke slår sig.
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at han kom ud af soveværelset, men ved ikke helt hvordan vi skal lære ham at blive liggende, så han evt kunne falde i søvn igen af sig selv, når han vågner. Som det er nu, er vi nødt til at tage ham op på armen, vugge ham og så lægge ham i sengen igen og håbe på han ikke bare tager turen endnu engang. Det gør han nu for det meste. Og der er stort set hver nat en periode på 1 1/2 time, hvor han er vågen på den måde.
Når vi bliver alt for trætte, tager vi ham over på maven, hvor han gerne vil falde i søvn, men jeg kan ikke rigtigt selv sove med ham på brystet. Han er tung og hiver mig meget i håret og kinderne. Han søger ikke efter mælk, og jeg ammer da også kun en midnat og morgen, så det er ikke det, det handler om. Det er som om, han har alt for meget krudt i røven til bare at ligge stille og sove!
Hvordan kan vi lære ham at nat er nat og ikke en masse lure med legetid imellem? Jeg har sådan en fornemmelse af, at hans biologiske ur endnu ikke er helt "modnet". Da han lå i maven havde han i øvrigt også en vågen-tid om natten på 1 times tid hvor han oksede rundt. Tror du det er et spørgsmål om tid, før han bliver klar til at sove igennem?
Tak for alt din hjælp og mange gode svar gennem året, der er gået!!! God jul!!!
Knus fra Stine