Svar: Står op i sengen om natten
15. december 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Stine
Tak for dit dejlige brev - og vi er tilsyneladende flere som hører til de lidt dumme:o)
Tobias er igang med at udvikle sig rigtig meget motorisk og er lige ved at have fundet ud af det der med at kravle - han øver sig om dagen og også om natten, ja sandsynligvis i søvne og det er helt normalt (men frustrerende for både barn og forældre):o)
Der er ingen tvivl om at når du har trappet amningen så meget ned som du har gjort nu og Tobias ikke længere søger brystet om natten, så er det et spørgsmål om tid og han bliver klar til at sove igennem - der er håb forude. Han skal bare lige knække koden om hvordan man får sig lejret dejligt, når man får sig lagt i en akavet stilling og det tager nok lidt tid inden han lige lærer det.
I den periode er det nødvendigt at I hjælper ham med at skifte stilling og blive puttet igen og umiddelbart tænker jeg, at han ikke behøver komme op, men måske forsøges lejret i egen seng igen.
Derudover så synes jeg det ville være et forsøg værd at få Tobias ind på eget værelse nu. Jeg er overbevist om at rigtig meget af hans uro og gråd om natten foregår mere eller mindre i søvne og hvis han ligger i sit eget værelse, så vil I ikke være helt så hurtige til at reagere, hvorfor han så måske vil kommer videre i søvnen af sig selv.
En måde at hjælpe ham videre på, kan ud over at komme ham i eget værelse, også være at tilbyde ham lidt vand (hvis han altså er vågen nok til at kunne drikke det) og så tænker jeg at du måske skulle prøve at putte ham på maven eller på siden og ikke om på ryggen, når du finder ham liggende der på alle fire.
I forhold til se-til-metoden, så er det noget I kan forsøge når I putter ham. Put ham så han ligger godt, evt. med en sutteklud, lidt kærtegn eller lignende, og så prøv at gå. Vend hele tiden tilbage, aldrig mere end 3 minutter imellem. Hvis han rejser sig op, så lægger I ham ned igen, putter igen, krætegner ham, fortæller ham blidt at nu skal han sove, går igen. Hvis han slet ikke kan klare at I går, så må I sidde hos ham lidt, men prøv at skelne hans gråd - er han dybt ulykkelig og føler sig forladt og svigtet, så skal I være der for ham. Er han pjevset, overtræt, småklynker fordi han vil have underholdning, så er det okay at være væk et par minutter og så vende tilbage og vise ham at I er der for ham og at I ikke går fra ham uden altid at komme tilbage igen.
Det bliver jeres projekt i juleferien:o) Rigtig meget held og lykke med det hele og selv tak for året som er gået. Glædelig jul og pas godt på hinanden.
Knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske