Brev:
Ammestop - av!
15. december 2006
Alder:
10 mdr.
Ammestop - av!
Kære Helen
Min datter er nu 10 mdr., hun trives, er glad og er så småt ved at gå rundt mens hun holder fast i møbler og bordkante. Hun spiser godt og får stort set det samme mad som os, dog med en masse små ekstra måltider indimellem de store.
Indtil for et par dage siden blev hun ammet 3 gange i døgnet: sen eftermiddag (kl 15), inden putning (19.30) og tidlig morgen (04-05). Vi havde med held fået rykket den tidlige morgenamning til kl. 6, men de sidste fire nætter har hun sovet rigtig dårligt (opvågning hver time), så amningen er tilbage til ved 4-tiden. Hun drikker, men er ikke super-sulten.
Samtidig er eftermiddagsamningen stoppet. Det er egentlig rigtig hyggeligt, men jeg må indrømme, at jeg savner at få 'min krop tilbage'. Hun virker måske lidt pivset omkring dette tidspunkt, men søger ikke brystet, mere mine arme/mig. Jeg tænker også på, om ikke den tilbageværende amning (ved putning, som foregår liggende i soveværelset) og tidlig morgen, måske er med til at skabe uro (bryst=tryghed)?? Hvis du har nogle tanker omkring dette, må du gerne kommentere..
Ellers går spørgsmålet på hvordan jeg bedst stopper uden det gør alt for ondt. Mine bryster har gjort ret ondt efter jeg stoppede eftermiddagsamningen. Når jeg nu ønsker, at gøre slut på amningen, er det så bedst at lade dem glide ud over tre uger (en uge til hver amning)? Og vil det hjælpe at gå med noget stramt henover barmen?
Og til slut: Hvis hun får grød ca. ½ time inden hun går i seng, hvor langt kan vi tillade os at strække tiden indtil morgenmaden?
På forhånd tak - og rigtig glædelig jul her fra Absalons by :)