Svar: Ammestop - av!
15. december 2006
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det lyder meget fint at du nu forsøger at trappe amningen ned og det lyder helt rigtigt, at din datter nu godt kan skelne imellem brystet og den tryghed det giver, og så det at sidde i dine arme og få tryghed derved. Brystet og dig er for hende nu to forskellige ting og hun kan godt skelne dette fra hinanden.
Jo mindre du ammer, jo mindre mælk kommer der også og det vil ofte betyde at din datter finder brystet mindre og mindre interessant - hvis der ikke rigtig kommer noget ud, så gider hun ikke blive ved.
Det er fint at du formår at springe amninger over, men det er ikke sikkert at du kan blive ved med dette. I stedet for kan du så prøve at tilbyde hende brystet, når hun beder om det, men så kun lade hende die kortvarigt. Altså nok til at hun får trøst og ro, og nok til at du lige får taget toppen og lettet lidt på spændingen, men ikke så meget at hun stimulerer til yderligere mælk.
Man kan trappe amningen ned forholdsvis hurtigt og det kan godt være at du skal gøre dette. Hvis du trapper meget langsomt ned, så kan du godt risikere at din datter bliver forvirret over, hvorfor hun nogle gange kan få lov og andre gange ikke kan. Og det kan f.eks. godt være dette som gør sig gældende, når du fornemmer at brystet også kan være med til at skabe uro. Prøv især ved amningen om morgenen at få din datter taget fra forholdsvis hurtigt, så hun ikke vender sig til at få mælk her.
Med hurtig nedtrapning, da tænker jeg at stoppe amningen over nogle dage til en uge. Næsten fjerne en amning om dagen - så vil hun måske den ene dag have lidt ekstra behov og næste dag siger hun selv fra. Den form for fleksibilitet må der være.
Hvis du bliver meget brystspændt, så kan det være nødvendigt at du malker ud - igen for at fjerne mælken som står derinde og ikke for at producere yderligere. Det er vigtigt at brystet tømmes, så du ikke risikerer at få en brystbetændelse. Nogle gange er det kun 1-2 gange du skal malke ud, så vil kroppen klare resten selv og nogle kvinder behøver slet ikke at udmalke.
Det er korrekt at det kan hjælpe at spænde brystet lidt op, men generelt så handler det om ikke at stimulere dine bryster ej heller ved berøring.
De fleste børn vil fortsat i din datters alder have behov for lidt at drikke om natten. Men her kan hun tilbydes vand af kop. Hvis hun drikker godt i løbet af dagen og således tager sit behov her, så behøver hun kun vand om natten - hvis hun altså vågner. Ellers kan de fleste børn sove fra de puttes og til næste morgen. Hvis I hører til de heldige kan hun måske sove 11 timer, dog evt. afbrudt af en tår vand. Man har jo lov at håbe:o)
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med projektet og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske