Svar: Grød og hård mave, 4 1/2 måned
15. december 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Christel
Det er en god idé at starte op med lidt laktulose allerede nu, hvor du oplever afføringen hård. Laktulose virker ikke med det samme og det virker ikke ved på den måde at 'tømme' tarmen, når der ikke kommer afføring. Laktulose gør det at afføringen bliver blødere og mere lind og derfor gør det lettere for barnet at komme af med det. Det virker over flere timer, således at hvis man giver det om aftenen, så virker det første næste morgen og hos nogen først i løbet af næste dag.
Da han vejer 9 kg. må du gerne give ham 9 ml. Man kan give det enten på en gang eller dele i dosis i to, således at du giver 4,5 ml 2 gange dagligt. Da han ikke har fået det før, så tænker jeg at du ikke skal køre for voldsomt frem, du aner jo ikke hvordan han vil reagere. Prøv derfor med 2-4 ml i første omgang og se om det gør nogen ændring. Hvis det ikke er nok, så øger du ham lidt i mængde og hvis han får lidt for tynd mave, så skruer du lidt ned. ...
...
Nogle gange vil det være nok at give en enkelt stor dosis og så fungerer maven fint herefter, andre gange skal man give lidt i flere dage - nogle gange dagligt i uger/måneder for at maven holder sig igang. Du må forsøge dig frem.
Det vil være fint at du forsøger med lidt grøntsagsmos, da det sagtens kan have en betydning og det vil være godt at du, når du begynder at give 2 gange skemad dagligt, så lader det ene være grød og det andet grøntsagsmos.
Samtidig er væskeindtag også en stor faktor i forhold til hård mave og det lyder som en god idé at du er begyndt at give din dreng lidt vand på flaske, så du er sikker på at han får væske nok. Du kan jo ikke gøre andet end at tilbyde ham væske og så regne med at får han det tilbudt, så tager han også hvad han har behov for. Når jeg ser planen for dagen, så får han ca 900ml mme samt vand foruden. Det ser fint ud.
Dejligt at han sover så godt om natten:o) Fortsat held og lykke og glædelig jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske