Brev:
Hul på brystvorterne - blod i gylpen
16. december 2006
Alder:
0 mdr.
Hul på brystvorterne - blod i gylpen
Kære Helen
Jeg skriver til dig angående amning af min lille pige, der ikke engang er 1 uge gammel. Hun er nr. 3 på stammen, så jeg har prøvet det hele før, men dette problem har jeg ikke oplevet i så voldsom grad tidligere.
Efter de første 3 dage, hvor hun suttede meget ofte, har der dannet sig blodfyldte blærer på det yderste af mine brystvorter, værst på det højre. Det er så smertefuldt at lægge hende til, som jeg næsten ikke kan beskrive. Smerten aftager en lille smule, når mælken er løbet ned, men fortsætter gennem hele amningen. Jeg har virkelig forsøgt at leve med smerten af flere årsager – jeg har lidt meget af allergi både som barn og voksen og VIL derfor amme så længe som muligt, men efterhånden sidder jeg og bidder tænderne så hårdt sammen som jeg overhovedet kan, og tårerne triller ned af mine kinder.
Nu hertil morgen var det gylp, der kom op, faktisk kun fortyndet blod. Der har et par gange før været lidt blod i gylpet, det har ikke bekymret mig, da jeg fra tidligere ved, at det stammer fra mine bryster, men det her, det synes jeg er lige voldsomt nok.
Har du nogen forslag til, hvordan jeg mon kan få helet mine bryster, og går det at amme hende fra det bryst, hvor det bløder fra? Jeg prøver at lægge hende til på forskellige måder, både siddende og liggende. Hun spiser nogenlunde regelmæssigt, om dagen med lidt mindre end 3 timers mellemrum, men hver amning varer så også 45 min – 60 min, hun falder ofte i søvn indimellem, og jeg lægger hende til at bøvse, så går der ikke længe, før hun vågner igen og sutter på sin hånd, så lægger jeg hende til igen. Om natten går der 3-4 timer imellem. Jeg klemmer lidt mælk ud, når hun slipper og smører brystvorten ind i, for derefter at lade det lufttørre, så jeg har ikke problemer med, at der går hul, når jeg tager ammeindlæggene af.
Jeg har læst dit svar til Pia i maj måned, som har lidt de samme problemer, men jeg fornemmer ikke, at der kom blod eller var hul på hendes brystvorter.
Jeg håber virkelig, at du kan hjælpe mig, da jeg ikke ved, hvad jeg skal gribe eller gøre i.
Mange hilsner
Kristine