Svar: Mad nok til at sove længe
17. december 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Signe
Det lyder som en rigtig god beslutning at være stoppet med amning, så er det bare et spørgsmål om at få din lille dreng til at spise af flasken:o)
Måske har han vænnet sig til at lade sig nøjes med lidt, så hans mave simpelthen ikke er vandt til at rumme særlig meget af gangen. Det kunne godt lyde sådan og derfor tænker jeg at det er udmærket at du prøver med lidt grød eller mos og så følger efter med en flaske. Simpelthen fordi han sandsynligvis vil spise den samme mængde på flasken, men så stille og roligt vil blive vænnet til at rumme lidt mere i maven fordi han også får lidt grød/mos derned.
Når jeg ser på dagsplanen så tænker jeg at det kunne være en idé at forsøge dette enten om formiddagen eller om eftermiddagen, da det er på disse tidspunkter at han spiser mindst af flasken.
Samtidig så slår det mig at han faktisk er bedst til at spise, når han har sovet og det er egentlig logisk nok, at han er tørstig efter en lur. Derfor tror jeg du skal forsøge at udnytte dette og ikke lade gå for lang tid fra han vågner til han tilbydes. Så når han f.eks. vågner kl. 10 fra formiddagsluren, så skal han have en flaske der (evt. grød først) og ikke først når klokken bliver 11 - kan du følge mig?
Jeg synes ikke I skal begynde at lave vælling til ham ved at komme risgrødspulver i flasken. Vælling mætter mere, men jeg tænker at det så vil gøre at han bare spiser mindre og det er ikke det, han umiddelbart har behov for. For mig at se, så handler det mere om at han skal lære at spise mere af gangen, hvor han lige nu slatspiser lidt:o)
Jeg er dog også ret sikker på at tiden arbejder for jer. Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske