Svar: Vand fra vandhane og rugbrød
17. december 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Karina
Velkommen til, jeg er glad for at du har kunne bruge tidligere spørgsmål og svar og nu selv fik lyst til at være med:o)
Man kan fra 4 måneders alderen bruge vand fra hanen uden at det behøver blive kogt. Det er kun, hvis man har privat vandboring at vandet fortsat skal koges, får man vand fra et almindeligt offentligt vandværk, så er der ingen problemer.
De fleste børn er omkring 8 måneder inden de mestrer at tygge og det er derfor i denne alder at de fleste begynder med rugbrødshapsere. Der er dog også enkelte børn som allerede i 7 måneders alderen er godt trætte af skemad og som spiser fint med rugbrød i små stykker og så er der naturligvis også børn som ikke mestrer det med rugbrøddet før de er 9 måneder gamle. Du må prøve at vurdere, hvad passer bedst til din lille pige.
De fleste børn kan ikke nøjes med kun at få rugbrød, det kræver for meget af dem at spise det og de får ikke nok indenbords inden de er for trætte. Derfor kan det være en rigtig god idé at give f.eks. grøntsagsmos sammen med rugbrød, så det ikke er enten eller men både og.
Derudover kan det være en god idé at starte med lidt øllebrød, så barnet lærer rugbrødssmagen at kende inden man går igang med rugbrød i hapsere - det skulle du måske forsøge først, da din datter ikke er så gammel:o)
Når man har større søskende, så er det rigtig svært at komme uden om forkølelsesvirus i øjeblikket og det spiller ganske naturligt ind på appetitten, men som du skriver, så er det vigtigste jo at hun trives, er glad og udvikler sig og det lyder jo bestemt sådan.
Rigtig meget held og lykke med hende og glædelig jul til dig og din familie:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske