Brev:
Ingen lyst til skemad
17. december 2006
Alder:
6 mdr.
Ingen lyst til skemad
Kære Helen
Jeg har tidligere nævnt, at min datter (6½ mdr.) ikke gad at spise grød og mos, og jeg troede på det tidspunkt, at det skyldtes en forkølelse. Forkølelsen er nu overstået, og hun har i mellemtiden også fået en tand, som måske kan have haft betydning på den manglende appetit.
Men hun vil fortsat ikke spise. Vi har forsøgt både med nyt og de ting, vi ved, hun kan lide. Men lige så snart hun ser skeen, drejer hun hovedet væk og lukker munden sammen. Forsøger vi for mange gange, bliver hun ganske hysterisk. Altså er det vores vurdering, at det ikke er maden, der er problemet - for den har hun aldrig smagt. Men i stedet virker det som om, at hun bare slet ikke vil finde sig i at blive madet med ske.
Jeg har nævnt problemet for min egen sundhedsplejerske, som anbefalede, at vi i en periode forsøgte med større stykker grønsager og rugbrød med pålæg, som hun selv kunne sidde og spise. Det har i det mindste bevirket, at hun ikke længere bliver sur.
Men jeg synes ikke, at hun får spist så meget på denne måde. Når hun putter grønsager og rugbrød i munden, får hun det hugget i mindre stykker med gummerne, men det meste kommer ud igen, da hun endnu ikke rigtig mestrer tyggeteknikken. Desuden synes jeg, at det er begrænset, hvad vi kan give hende af mad på denne måde. Og jeg synes, det virker som om, at hvis hun får den samme slags mad for meget, begynder det at kede hende.
Når jeg samtidig kan læse i Sundhedsstyrelsens anbefalinger, at det er i denne periode, vi bør "udsætte" vores datter for en masse nye smagsindtryk og varianter af mad, ved jeg ikke helt, hvad vi skal gøre. Og jeg håber derfor, du kan komme med et godt råd.
De bedste hilsner,
Elisa