Svar: Ingen lyst til skemad
17. december 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Elisa
Jeg synes din datter er for lille til at kunne undvære skemad. Hun er ikke mundmotorisk parat nok til at kunne spise sig til sit behov ved at tygge og har derfor brug for skemaden ved siden af. At give hende noget i hånden er derfor en rigtig god idé til at aflede hende lidt, men kan I ikke få noget i munden på hende ind imellem også, så hun både får noget hun selv sidder med og også får noget som I giver hende?
Derudover tænker jeg at det kunne være en god idé at prøve at give hende lidt fra jeres tallerken, måske hun synes det er mere interessant, hvis hun ser at hun får det samme som I andre. Da hun nu er 6½ måned, så må hun jo meget gerne få kød og fisk, som er lavet i ovnen eller kogt, men det kan også sagtens være indmaden af en frikadelle eller lidt kødsovs eller millionbøf, hvor kødet kun er let svitset eller har kogt i tomatsovs. Retter med ris, som boller i karry, kan mange børn rigtig godt lide og spaghetti/pasta er også en mulighed. Det I skal være opmærksomme på her er hvedeindholdet, da hun ikke i løbet af en dag, må få for meget gluten.
Det er rigtig vigtigt at tilbyde hende mad, som smager af noget og det er derfor også godt at bruge de lidt grovere og mere smagfulde grøntsager som porrer, selleri, spinat, grønkøl, rosenkål, pastinak, persillerod osv. Her skal I være opmærksomme på indtaget af nitrat, men det betyder ikke at hun ikke må få det.
Det kræver naturligvis at I kan få hende til at smage på tingene, så hun finder ud af at det er noget hun godt kan lide. Men mon ikke det kan lade sig gøre at få en skefuld ind engang imellem og at hun så siger ja tak, når hun oplever hvor godt det smager:o)
Rigtig meget held og lykke med hende. Glædelig jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske