Brev:
Vil ikke blive i sin seng
17. december 2006
Alder:
2 år, 5 mdr.
Vil ikke blive i sin seng
Hej Helen
Har læst mange af de svar du allerede har givet om det her emne, men er alligevel nødt til at spørge. Synes vi følger de gode råd der er, men det virker ikke. Vores store problem er vores søn på knap 2½ år som fik en juniorseng da han blev 2 år. Indtil da sov han så fint i sin tremmeseng og der var ikke problemer ved sovetid. Men nu....
Vi har faste rutiner hver dag. Ca. kl.19 får han nattøj på, børster tænder, siger godnat til den der ikke putter, får læst 2 godnathistorier eller sunget et par sange, bliver lagt i seng, får kys og kram og der bliver tændt for hans cd-afspiller med godnatsange, der bliver sagt godnat og lyset bliver slukket pånær en lille natlampe. Han går selv i seng, siger godnat og putter sig under dynen. Virker glad og tilfreds. Men så starter han ellers.
Så snart vi er gået ud af værelset kommer han rendende. Vi tager ham i hånden, følger ham ind i seng, siger godnat og går ud igen. Han kommer ud igen, forsøger at løbe ind på nogle af de andre værelser, lægger sig på gulvet i gangen og vil sove der osv. Vi forsøger at blive ved med at følge ham stille og roligt tilbage og blot sige godnat. Han beder ikke om vand eller mad eller noget, han nægter bare at blive liggende i sin seng. Tit griner han når vi følger ham tilbage, nærmest som var det en sjov leg vi legede.
Vi har prøvet at sidde hos ham et kvarters tid så han faldt helt til ro inden vi gik, det virkede slet ikke. Har prøvet at tale med ham om at han skal blive på værelset når han er puttet, han siger bare "ja ja" og kommer alligevel rendende. Har forsøgt at tage hans musik fra ham som han ellers elsker, det virker heller ikke.
Det tager ca. 1 time at putte ham, i starten tog det 2 timer, men det er så også snart ½ år siden. Vi er ved at køre fuldstændigt surt i det og har brug for råd. Vi vil gøre hvad som helst efterhånden.
Hans hverdag: Står op kl.7, kommer i dagpleje kl.8. Sover til middag ca. kl. 12.30 og så 2-3 timer. Han har altid sovet godt om eftermiddagen. Han har gået til musik om tirsdagen hvor han så blev vækket fra sin lur kl.15, men han sov ikke tidligere om aftenen.
Har prøvet nogle dage at putte ham senere, men synes ikke det virker. Han kommer stadig rendende et utal af gange. Måske giver han lidt hurtigere op fordi han er træt, men det er stadig trættende at følge ham i seng 30-40 gange.
Har prøvet at analysere hvad det er vi gør forkert, men kan simpelthen ikke finde ud af det. tror måske vi skulle have været mere konsekvente i starten da han skulle ud af tremmesengen og over i juniorsengen, men det er jo ligesom for sent nu.
Håber meget du kan hjælpe os, er ved at køre fuldstændig sur i putningen.
Med venlig hilsen
Hannah