Svar: Vil ikke blive i sin seng
17. december 2006
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Hannah
Som udgangspunkt må jeg sige at I jo gør det helt rigtige og faktisk der, der er at gøre - at tage ham ved hånden og følge ham tilbage i seng igen og igen.
Det jeg dog lægger mærke til ved dit brev er at din dreng sover 2-3 timer om eftermiddagen og børns søvnbehov er naturligvis forskelligt. Men mon det er nødvendigt med så lang en lur? Jeg tænker nemlig at jeres dreng vel ikke er træt nok og parat til at sove, når han bliver lagt.
Jeg tror ikke det er nogen løsning at lægge ham senere, da han jo også skal op og igang om morgenen, men gennemsnitligt vil de fleste børn på 2 år kunne nøjes med 1-2 timer og han er jo nu 2½. Så mit umiddelbare forslag er at I vækker ham fra middagsluren i håb om at han så også bliver mere træt og dermed får mere lyst til at ligge i sin seng om aftenen.
Lad ham sove 1-1½ time og ikke mere i løbet af dagen. Håber det gør en forskel. Rigtig meget held og lykke og god jul til jer alle:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske