Svar: 6 1/2 mdr og natteroderi i 4 mdr
18. december 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Annes mor
Som jeg læser dit brev, så lyder det som om at Anne er rigtig god til at sove om dagen, og også god til at falde i søvn om aftenen. Det er således ikke putningen, som er et problem, men mere det at hun vågner rigtigt mange gange om natten.
Da I har udelukket behov for mad, smerter i ørerne osv. så tænker jeg om det handler om vanebetinget afbrudt søvn. Det ses netop hos børn som gentagne gange har fået sut igennem natten - hver gang barnet græder, så puttes sutten i munden af mor eller far. Egentlig forståeligt nok, mon nogle gange bare med den effekt, at barnet forventer at sutten skal komme og gør den ikke det, så vågner barnet.
Der kan jo gå rigtig mange måneder før jeres datter er i stand til selv at finde sutten om natten og dermed fratage jer fra den opgave og derfor tænker jeg, om I mon ikke skulle forsøge at få hende til at sove videre på anden vis - så sutten bliver sidste løsning.
Det kunne være kærtegn, en bestemt måde at stryge hende over håret på, det kunne være at hjælpe hende til at skifte stilling og blive puttet igen, det kunne også være at I skulle øve det at sove uden sut, ved simpelthen at fjerne sutten fra hende, så hun ikke længere behøver at sove med den i munden.
Det er mit bedste bud på jeres situation. Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske