Svar: Sove ude - hoster
18. december 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Karina
Sundhedsstyrelsen anbefaler:
- Børn må ikke sove ude, hvis det er koldere end minus 10 grader
- Barnevognen skal altid stå i læ for regn, rusk, rim og blæst
- Barnevognen skal være vind og vandtæt, gerne isoleret i bunden med en flamingoplade eller en isoleringsmadras. Lammeskind kan også bruges, men vær opmærksom på risiko for allergi og brug det kun udendørs og vask det tit.
- Barnet skal være iklædt godt tøj, så kun ansigtet er frit. Føler man barnet i nakken, må barnet hverken være svedig eller kold.
- Er det koldt må barnet højst sove ude i to timer og altid kun under opsyn
- Har barnet astmatisk bronkitis, kronisk mellemørebetændelse eller en hjertesygdom bør det altid sove inde i koldt og tåget vejr.
Vær i øvrigt opmærksom på at syge børn, børn med feber aldrig må sove ude. Syge børn skal observeres indendøre! Der er ikke dokumentation for at barnet hærdes mod infektioner ved at sove udendøre.
Så da det ikke lyder som om at Milla er helt rask, så synes jeg ikke hun skal sove ude. Hvis lægen har sagt god for at sove ude, så bør det være i tørt vejr, det må godt være frost, men det skal være klart vejr og der bør ikke være for meget fugt i luften.
Rigtig god bedring med hende og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske