Svar: Tænder 8 måneder
18. december 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Hanne
De fleste børn skærer tænder, både når de sover, men også i vågen tilstand. Det kan være uudholdeligt for de som skal høre på det, men barnet generer det ikke. Jeg har ikke hørt om at tænderne ikke kan holde til det:o)
Det er som regel bare en dårlig vane, de har fået i en periode og det plejer at gå over af sig selv. Hvis det fortsætter vil det naturligvis være en god idé at du nævner det for tanlægen, når han bliver så gammel at han skal ses af en sådan.
Det er forskelligt hvornår de enkelte kommuner tilbyder første tandlæge eftersyn. Nogle steder er det når barnet er 1½ år gammelt og andre steder først, når barnet er 3 år. Hvis du bliver meget urolig står det dig dog altid frit for at ringe til tandplejen og bede om et godt råd.
Mit umiddelbare råd er at du giver ham en gulerod eller anden hårdt som han kan bide i, så glemmer han det nok igen:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske