Svar: Vil gerne lære min datter at falde i søvn selv
18. december 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Anni
Din datter er kun 5½ måned gammel og du beskriver en pige, som i kraft af de to gange amning hun får, faktisk er i stand til at sove igennem om natten - det er faktisk det hun gør, når hun efterfølgende kan sove 6 timer, ammes igen og sove videre. Det synes jeg er rigtig flot i forhold til hendes alder.
Jeg vil tro at amningen ud over at mætte hende også er med til at give hende en vis ro i tarmene. Det at sutte sætter lidt gang i tarmperistaltikken og hjælper måske skemaden lidt på vej, så hun har det bedre i sin mave før nattesøvnen. Samtidig er amningen beroligende for hende. Hun skifter søvnfase lige på det tidspunkt hvor hun vågner og amningen er her med til at hjælpe hende videre i søvnen.
Jeg synes man med omhu skal vælge hvilke kampe man vil kæmpe og det du beskriver, tænker jeg at mange vil misunde dig. Det lyder som om du har en pige, som er rigtig god til at selvregulere og via amningen finde roen til at komme videre i sin søvn og jeg er ret sikker på at dette stille og roligt vil blive endnu bedre i takt med at hun bliver ældre.
Det er naturligvis ikke fordi jeg ikke gerne vil råde dig, for det vil jeg meget gerne, men jeg tænker det er problematisk at gå ind og ændre på noget, som faktisk fungerer så godt:o) I hvert fald som jeg ser det:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske