Brev:
Søvn - 8 uger
19. december 2006
Alder:
2 mdr.
Søvn - 8 uger
Hej Helen
Vi har to skønne tvillinger på 8 uger - en dreng og en pige. Ved deres 5 ugers undersøgelse var de begge 53 cm lange og vejede knap 4 kg. Det er (indtil videre....) to nemme børn som er lette at stille tilfreds. De får udelukkende MME siden 2 uger tilbage da vi simpelthen ikke kunne få amningen til at køre ordentligt på trods ihærdige forsøg på at øge mælkemængden.
Efter at vores børn er begyndt at spise udelukkende MME, har deres sovemønster ændret sig. De sover nemlig i gennemsnit 5-6 timer i stræk om natten.
Vores rytme i løbet af døgnet er ca. sådan her:
7.30: MME
10: MME
12: MME og middagslur
15: MME
17: MME
19: MME
22-23: MME
4.30: MME
Ind imellem måltidene tager de små powernaps af ca. en halv times varighed.
Her de sidste par dage har vores lille pige sovet 7 hhv 10 timer i stræk og således sprunget sit kl. 22-23 måltid over uden at vågne til sit natmåltid. Det skal dog siges at de ikke de seneste dage har fået deres normale middagslur i barnevognen på 3-4 timer.
Dette lyder måske som et luksusproblem, men jeg er begyndt at spekulere på om det virkelig er normalt at sådanne små børn kan klare sig så længe ad gangen uden noget at spise. De virker ellers friske nok og glade når de er vågne (bortset fra at de har lidt luft i maven) og vil naturligvis spise hyppigt i løbet af dagen. Ca. hveranden-hver tredje time får de mellem 100 og 160 ml MME afhængigt af appetitten. De spiser nok omkring 800 ml MME i gennemsit pr. døgn.
Jeg har kunnet læse mig til at børn i denne alder selv regulerer deres søvn - men skal vi gøre noget for at ændre deres sovemønster, når det nu er så lange tørner de tager ad gangen?
Er det vigtigt at de får sovet mere regelmæssigt i løbet af døgnet i stedet for at have så lange soveperioder om natten eller skal jeg kun være glad for at de har det søvnbehov som de har (så længe det nu varer)?
Håber du kan hjælpe
Hilsen Elin