Svar: Søvn - 8 uger
19. december 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Elin
Tillykke med din dreng og pige, som bestemt lyder til at trives:o)
Når man skal vurdere børn søvnbehov i forhold til hvordan deres søvnmønster egentlig er, så er det altid vigtigt at se på, hvordan børnene egentlig trives. Det er altså ikke nok bare at se på hvordan det generelt er, da børn jo er forskellige.
Men for at starte med det generelle, så vil jeg sige at de fleste børn i den alder sover ca 4 gange dagligt, samt sover om natten - dog afbrudt af madindtag. De fleste børn vil have behov for at man skærmer dem og hjælper dem med at finde roen i løbet af dagen og at man således forsøger at putte dem og få dem til at sove i løbet af dagen. Ofte vil børn i den alder ikke kunne klare at være vågne mere end måske 2½-3 time af gangen og nogle gange mindre. Hvis de er vågne gennem mange timer, så er det at de bliver overstimulerede og rigtig kede af det - utrøstelige og urolige.
Generelt kan man også sige at det lyder lidt problematisk at sove 10 timer uden at få mad. Det kan for de fleste børn være rigtig svært at få dækket behov for mælk i de resterende timer af døgnet. Samtidig kan det at få maden fordelt over flere timer også give en positiv indflydelse på maven og tarmfunktionen, - men igen er børn jo forskellige.
Når du beskriver dine børn så lyder de jo umiddelbart til at trives. Det kan godt være at de sover rigtigt længe om natten, men til gengæld formår de at indhente deres mælkeindtag om dagen og dette uden store problemer. Og det er kun naturligt at de, når de sover så meget om natten ikke også sover om dagen. Det lyder også som om de er rolige ved dette og at de virker friske og veludhvilede - du beskriver dem ikke som grædende og urolige, men som 2 børn som selv er i stand til at regulere deres behov og trives med den måde det er på.
Hvis det er sådan det er og det fungerer for jer, så fred være med det. Men samtidig skal man jo heller ikke glemme, at du har to børn og også har brug for at hvile dig og få klaret praktiske ting i løbet af dagen og det er jo rigtig svært, hvis de kun sover ½ time af gangen. Det lyder derfor som en rigtig god idé at du arbejder på at de får mindst en lang lur i løbet af dagen.
Selvom de endnu ikke er så gamle så prøve at indføre et fast putteritual - flaske, leg, stimulation, bleskift, flaske - svøbes og får evt. en sut og så puttes og trille en tur. På den måde forsøge at sikre at de får deres faste middagslur på 3-4 timer dagligt - ikke kun for deres skyld, men også for at du selv kan bevare overskuddet:o)
Så det korte og det lange er, at så længe dine børn trives og udvikler sig godt, virker glade og tilfredse osv. så må du gå ud fra at de får sovet det de har behov for og at de så melder sig hyppigt i løbet af dagen er naturligt for at få dækket mælkebehovet der.
Hvis de begynder at blive overtrætte, pylrede, ikke længere tager på i vægt osv og generelt virker til at have brug for mere fast søvn og rytme for dagen, så må du forsøge at ændre lidt på nuværende mønster. Umiddelbart tænker jeg dog at det nok ændrer sig stille og roligt af sig selv i takt med at de bliver ældre.
Håber at mine tanker hjælper dig lidt videre. Fortsat held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske