Svar: Sovevaner med tæt kontakt
19. december 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Sussi
Tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre at nogen forældre bare er så omsorgsfuld og følger deres hjerte:o) Naturligvis kan du have din datter på din mave og lade hende falde til ro og i søvn der - du skal bare sørge for at lægge hende over i sin seng, når hun sover, så hun ikke ligger hos dig hele natten.
Din datter lyder til at være rigtig godt med motorisk og derfor også til at være tidligt igang med separationsfasen. Det er derfor rigtig vigtigt at du giver hende trygheden med sig i denne fase og jeg er ret sikker på at du nok skal få hende i egen seng på et tidspunk, hun skal bare allerede nu lære at sove der:o)
Der er (en del faktisk) som vil påstå at det du gør er et skråplan og at du gør både din datter og dig selv en bjørnetjeneste. Måske ligefrem sige at du forkæler hende. De vil foreslå dig at du lægger hende ind på eget værelse og går, ja så græder hun, men det vil hun hurtigt holde op med, når du ikke lige viser dig og så vil hun finde ud af at hun ligeså godt kan lægge sig til at sove. Du skal ikke lade dig løbe om hjørner med.
Det mener jeg ikke. Jeg kan slet ikke forlige mig med den holdning. For det første er en lille pige som din ikke udspekuleret og for det andet, så vil hun, når du reagerer på hendes behov og giver hende trygheden hun ber om - vokse op med en viden om at du er der for hende. Det er for mig at se helt basal tillid, som kommer netop fordi du fra hun er ganske lille lytter til hende og reagerer hensigtsmæssigt. Det kommer aldrig skidt igen, tværtimod. Din datter vil vide at hun altid kan komme til dig og du vil lytte og hjælpe så godt du kan.
Så bliv ved med at følge dit hjerte:o) Og rigtig glædelig jul og knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske