Svar: Væske og skemad
19. december 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Din datter har fortsat brug for rigtig meget mælk og selvom hun spiser godt og 3 gange dagligt, så er det vigtigt at skemaden ikke fylder mere end mælkeindtaget. Mælk er altså fortsat hendes hovedindtag.
En plan for dagen med 2-3 måltider skemad kan se således ud:
Morgen: Bryst/flaske
Formiddag: Grød med lidt frugtmos, vand af kop og evt. bryst/flaske. Hvis du ikke giver grød her, skal hun have mælk i stedet.
Puttes til lur
Frokost: Grød eller grøntsagsmos, evt. lidt frugtmos, vand af kop
Bryst/flaske og puttes til lur
Eftermiddag: Bryst/flaske
Powernapper lidt
Sen eftermiddag: Evt. bryst/flaske
Aften: Grøntsagsmos, evt. frugtmos til dessert, vand af kop.
Bryst/flaske og puttes til natten
Sen aften: Bryst/flaske
Nat: Evt. bryst/flaske
Som du kan se kommer der rigtigt mange måltider ind og din datter er for lille til at kunne tage sit mælkeindtag via kop. Hvis du således ønsker at stoppe amning, skal hun lære at tage et sutteflaske, når hun ikke er ældre.
De fleste børn på hendes alder, vil drikke ca 1000 i døgnet og stille og roligt kommer de så ned på ca 750ml. Mellem 9-12 måneder nedsættes mælkemængden til ca 500ml.
Du kan naturligvis give hende mme af kop og det kan folk som passer hende også, men jeg tror ikke at hun vil kunne tage sit behov på denne måde - så er flasken muligheden.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske