Svar: 17 måneder og vil ikke gå
19. december 2006
Alder:
17 mdr.
Kære Tina
Det er mit indtryk at nogle børn koncentrerer sig mere om at tale og udvikle deres sprog, end om at udvikle sig motorisk og desværre kan børn ofte ikke begge dele på samme tid. Det lyder derfor som om at jeres datter har brugt rigtig meget krudt på at udvikle sit sprog og mindre på at bruge sig selv fysisk.
Børn ligner jo også nogle gange deres forældre og måske har i selv været lidt sene til at gå?
Det er fint at I har fået lægen til at se på hende og vurdere, hvorvidt der kunne være en fysiologisk grund til at hun ikke går og det er tilsyneladende ikke tilfældet. Så umiddelbart tænker jeg at det handler om træning og det er derfor rigtig fint at I øver med hende.
At lære at gå har mange faser og nogle børn kommer hurtigt igennem faserne og andre er flere måneder om det.
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Det er således noget som tager tid og kræver lidt tålmodighed:o)
Hvis hun ikke begynder at gå lidt mere i løbet af den næste måned, så synes jeg I skal kontakte en fysioterapeut som ved noget om børn. Måske der er en i kommunen, hvor I bor - I kan spørge jeres sundhedsplejerske eller bare ringe til kommunen og spørge om der er en fysioterapeut tilknyttet børn. Hun/han vil kunne vurdere jeres datter og evt. hjælpe jer med nogle øvelser og aktiviteter I kan lave.
Rigtig meget held og lykke fortsat og glædelig jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske