Svar: Snart 11 måneder og vil ikke spise
19. december 2006
Alder:
11 mdr.
Kære frustrerede forældre
Det lyder sandsynligt at tandfrembrud kan spille ind på jeres søns appetit. Derudover tænker jeg at han jo har en alder nu, hvor han er udmærket klar over at han ved at lukke munden sammen og skubbe tallerkenen væk bliver centrum for middagsbordet - og hvem vil ikke gerne være det:o)
Han spiser tilsyneladende okay i løbet af dagen og derfor tror jeg at I skal prøve at tage det lidt roligt. Han skal nok få hvad han har behov for, hvis bare I tilbyder ham lidt godt og varieret i løbet af dagen. At appetitten så ikke er så stor i øjeblikket om aftenen, det er okay. Prøv ikke at fokusere på det, lav maden som I spiser klar og server lidt for ham. Glider der noget ned, så er det godt og gør der ikke, så er det okay. Jo mindre fokus jo bedre.
Det er fint at han får ca 400ml mme dagligt for at få sit jernbehov dækket, men mere bør han ikke få. Når han er 1 år kan I forsøge at skifte flasken ud med en kop varm mælk, når han skal sove. Til at begynde med at kan I forsøge med en kop mælk om dagen, og således vil natflasken være det sidste i fjerner.
Det vil være fint med letmælk i kop fra 1 år.
At hans afføringsmønster ændrer sig er helt normalt. Han spiser jo mere eller mindre familiemad nu og hans tarmsystem optager også maden på en anden måde end tidligere. Sørg for at han får godt med vand også, så han ikke får hård mave pga væskemangel.
Fortsat held og lykke og rigtig glædelig jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske