Brev:
Morsyge - far duer ikke
19. december 2006
Alder:
3 år
Morsyge - far duer ikke
Hej Helen
Jeg har endnu et spørgsmål til dig ang. min datter. Hun er lige blevet 3 år og er startet i børnehave. Hun er ekstremt glad for børnehaven og elsker at komme der - weekenderne kan ikke gå hurtigt nok, og det er vi selvfølgelig glade for.
Men børnehavestarten har alligevel påvirket hende en del. Hun har oplevet at hun måske ikke altid er centrum for verdens gang, og det har været et chok for hende at opleve, at der er nogen der ikke gider være sammen med hende selvom hun spørger pænt. Vi har således overhørt hende snakke "børnehavesnak" til sine dukker: "Du må ikke være med til min leg - du skal gå" osv. Alt det er vi jo helt klar over er ting hun skal lære - selvom det er hårdt for mit "lille pus" ;-)
Vi hører udelukkende positivt fra børnehaven - pædagogerne er imponerede over hendes "modenhed", hendes perlende humør og at hun allerede magter at deltage i de ting der foregår. De andre børn søger endda hendes selskab, ifølge pædagogerne fordi hun har en god fantasi og sætter lege i gang. Det er vi superglade over og også stolte af!
MEN! Når hun så kommer hjem, så er det som om den "onde tvilling" skal have afreageret. Og dette går i særdeleshed ud over hendes far. Hun er simpelthen så strid ved ham - han får klart besked på at han bare kan GÅ, og alt hvad han gør er bare forkert. Mor skal.
Jeg, mor, afleverer hende kl. 9 og henter hende kl. 14, da jeg går hjemme på barsel. Når far så kommer hjem kl. 16, har vi hygget et par timer med frugt og af og til en Pingo-film, fordi hun slapper af og jeg føler hun har behov for at "geare ned". Men det er ofte dér hun så flipper. På ham.
Kan det være en reaktion på afsked med dagplejen, børnehavestart, fødselsdag, jul, nisser, gaver, nye voksne og børn og at det hele bare er lige rigeligt oveni hendes lille hovede? Og hvorfor går det så lige ud over far??
Vi er begge virkelig i tvivl om hvad vi skal gøre ved det. Skal vi bare ignorere det og håbe på det går over igen?? Skal vi kræve at far "får lov" til alt det han plejer, altså bade, putte, læse osv. (Vi plejer at skiftes ligeligt om dette)?? Eller skal vi i en periode bare acceptere at jeg, mor, gør alt det, som hun vil have det?
Kan du måske prøve at lukke vores øjne lidt op for hvorfor hun reagerer som hun gør? Det er du nemlig supergod til - det skal du vide! De gange jeg har spurgt dig om noget, har du ofte fået formuleret dét, som vi måske i virkeligheden godt vidste, men bare ikke selv kan formulere - jeg håber du forstår hvad jeg mener;-)
På forhånd 1000 tak!