Svar: Morsyge - far duer ikke
19. december 2006
Alder:
3 år
Kære forældre
Tak for jeres brev og pæne ord til mig. Det varmede og det blev jeg rigtig glad for:o)
Hvor er det dejligt at jeres datter trives så godt i børnehaven og hvor har I ret i de ting I skriver med at lære, at finde sin nye rolle osv. Det er en stor omvæltning for hende og naturligvis reagerer hun - og netop derhjemme fordi hun der føler sig tryg og elsket - uanset hvordan hun opfører sig så ved hun at I er der for hende:o)
Ud over en reaktion på børnehaven, så sker der også meget med hendes udvikling og det at forholde sig til sit eget og det modsatte køn. Nu er jeg jo ikke udviklingspsykolog, men har dog læst lidt om emnet. Og måske hænger jeres datters reaktion mod far sammen med at hun nu er bevidst om at hun er pige og han er dreng. Lige nu er hun meget knyttet til mor og ser måske far lidt som rival - hvor hun og mor er ens, men i løbet af det næste års tid, vil hun (hvis teorien passer:o)) begynde at blive mere tiltrukket af far, fordi han netop er det modsatte køn. Far idealiseres - "min far er stærkere end din"... Så der er håb forude.
Umiddelbart tænker jeg at jeres datter lyder til at være rigtig godt med, verbalt og modenhedsmæssigt og selvom hun endnu ikke er så gammel, så kan I måske godt på en enkelt måde forklare at far gerne vil hende - der er ikke noget i vejen for at far direkte siger "jeg ved godt du gerne vil have mor til at hjælpe med xx, men jeg vil også gerne hjælpe dig". Far skal således ikke træde fuldstændig tilbage, men vise at han vil hende og også sige det med ord.
Derudover kunne det være en god idé at far og datter laver noget sammen uden mor, så de to har en fælles oplevelse, aktivitet som er deres. Så er det okay at mor i en periode er mest på derhjemme.
Hendes reaktion kan naturligvis også hænge sammen med at hun er blevet storesøster. Den lille er meget hos mor og hun har brug for at blive bekræftet i at den lille ikke tager hendes plads. Det er kun naturligt, men netop derfor kunne det være rigtig godt at hun og far kan noget sammen - netop fordi hun er den store. Og det skal være noget uden mor, noget som de sammen kan fortælle om, når de vender hjem.
Håber at mine tanker også hjælper jer lidt videre denne gang:o) Rigtig god jul til jer alle fire:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske