Brev:
1 år nægter tandbørstning og grovmotorik
2. januar 2007
Alder:
11 mdr.
1 år nægter tandbørstning og grovmotorik
Kære Helen
Tandbørstning:
Vi har skrevet til dig før og fået råd vi har brugt i dagligdagen, men nu er vi her altså igen og denne gang handler vores spørgsmål om tandbørstning.
Vores søn på snart 1 år vil absolut ikke have børstet sine tænder. Han har leget dagligt med sin tandbørste siden han var spæd, så man skulle synes han kender den!
Når vi børster tænder gør vi det i hans tempo dvs. meget langsomt. Han får lov at holde tandbørsten sammen med den, der nu børster hans tænder og han sidder ofte og studerer tandpasta tuben med Peter Plys på.
Når vi når til fortænderne skriger han i vilden sky og hoster og laver bræk lyde. Det ender som regel med skrig og skrål og den hyggelige aften er ligesom slut. Har du nogle gode ideer til en dreng på 1 år? Det skal lige siges at det ikke altid har været et problem, men han er jo også begyndt at blive mere selvstændig og bevidst om hvad han vil og ikke vil.
Motorik:
Vi har lige et lille spørgsmål om hans grovmotorik. Vores søn kravler eller kryber ikke. Vi tolker det som dovenskab. Han leger hver dag på gulvet. Vi ligger ham på maven, men han ruller hurtigt om på ryggen. Han tager gerne til takke med at kigge op i loftet når han ikke kan nå sit legetøj. Vi holder hænderne mod hans fødder så han kan skubbe sig frem. Det er ok for ham i et kort tidsrum. Han vil gerne stå på sine ben og er så småt ved at lære at tage skridt.
Vi forsøger at motiverer ham til at komme frem ved selv at lege med noget spændende et stykke fra ham. Vi træner på en gymnastik bold engang imellem, hvor vi ruller den frem og tilbage. Han synes det er sjovt, men kommer stadig ingen vegne. Har du nogle ideer i ærmet og hvad er din vurdering af situationen?
Vi er begyndt at være noget bekymrede, da vi ikke kan lade være med at se andre 1 årige spankulerer rundt om sofabordet eller kravle i turbofart. Måske det lige skal siges at han grovmotorisk har været langsom i hele hans leveår. Han blev født med væskeansamling i den ene side af kraniet da han sad skæv i mit bækken og vi har gået 5 gange til kiropraktor pga. stive muskler i samme side som væskeansamlingen. Han skulle nu være helt ok. i muskulaturen igen, men der er ingen tvivl om at det har sænket hans udvikling på det område.
Det var vist hvad vi havde på hjerte lige nu. Vi ser frem til at høre fra dig!
Med venlig hilsen
de lidt rådvilde forældre