Svar: 1 år nægter tandbørstning og grovmotorik
2. januar 2007
Alder:
11 mdr.
Kære lidt rådvilde forældre
Med hensyn til tandbørstning, så handler det ofte om at bryde den vane I er kommet ind i og satse på at han så glemmer det efter lidt tid. Dette gøres bedst ved at prøve noget helt nyt - det kan f.eks. være at finde et nyt sted at børste tænder, at han ligger ned i stedet for at sidde op eller at I forsøger jer med en elektrisk tandbørste i stedet. Nogle børn bliver forskrækkede over dette, hvor andre synes det er sjovt at det kilder. Men det er bestemt et forsøg værd.
Med hensyn til at kravle og krybe, så lyder det meget sandsynligt at der kan være en sammenhæng imellem at han nyder at får 'servicering' og derfor er lidt 'doven' og så naturligvis det faktum at han er født med væskeansamling i kraniet.
Det at lære at gå har mange forskellige faser og det tager tid. Som I beskriver jeres dreng, er det svært at sige om han vil hører til de børn, som rejser sig for at gå før han kravler, men så fred være med det. Naturligvis er kravlen vigtig, men så må han lære det i omvendt rækkefølge.
Der vil ikke være noget i vejen for at I kontakter en fysioterapeut med viden om børn. Måske er der en tilknyttet kommunen hvor I bor. Han/hun vil kunne vurdere jeres drengs motorik og vil kunne give jer nogle øvelser at arbejde videre med.
Da han støtter på benene og da han triller omkring uden problemer, så tænker jeg at det ikke lyder så bekymrende. Han er jo mobil og sidder således ikke bomstille, så mon ikke det kommer:o)
Det vil være rigtig godt, hvis I kunne gynge ham. Han vil sandsynligvis nyde at blive sat i en babygynge og netop det at blive gynget stimulerer hans balance og støtter ham således videre i sin udvikling.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske