Brev:
Spisning ved sovetid og om natten
2. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Spisning ved sovetid og om natten
Hej Helen
Ja så er jeg her igen, og igen ang. sovevaner.
Min søn Noah er nu fem måneder, og jeg har et par spørgsmål ang. hans sove- og spisevaner.
Lige nu er situationen den, at Noah bliver lagt til at sove kl. 19 om aften. Han bliver skiftet, så får han en flaske siddende inden ved siden af sengen, og så bliver han lagt. Og så sidder en af os ved hans side indtil han sover. Vi siger ikke noget til ham, men sørger for, at han får sin sut, får dynen svøbt lidt stramt omkring sig hele tiden m.m. Han sparker nemlig dynen af sig selv hele tiden, og det er lidt en ond cirkel for ham, for når han kan bevæge arme og ben, så ligger han og giver den fuld gas med kroppen og så kan han ikke sove – derfor svøber vi dynen lidt stramt om ham. Når han så falder i søvn, hvilket typisk tager 10-15 min, så vågner han hver 3. time for at få mad – her får han også flaske og spiser alt mellem 50 og 200 ml. mme.
Mine spørgsmål er:
1. Der er nogen, der mener, at det er en dårlig vane at give børn flaske i forbindelse med natlægningen, da barnet så skulle vende sig til kun at kunne sove ved at få en flaske – hvordan forholder du dig til det?
2. Hvis du synes det er ok at give flaske, hvornår holder man så egentlig op med det, og forventer at barnet kun lever af normal mad – jeg ved der er mange måneder til, men har bare spekuleret på det.
3. Hvornår kan man generelt sige, at barnet ikke behøver sin flaske mere af ernæringsmæssige årsager om natten? Jeg har læst, at man kan begynde at give barnet vand i flaske om natten for, at det kan lære at sove igennem, men hvornår skal jeg begynde på det – og er det også din erfaring at vand i flasken er en god metode til at få dem til at sove igennem?
Håber du igen, som altid, kan hjælpe mig med lidt afklaring.
Med venlig hilsen
Nathalie