Svar: Spisning ved sovetid og om natten
2. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Nathalie
Det er helt korrekt at der er rigtigt mange meninger om, hvorvidt børn skal have lov til at få en flaske, når de skal sove eller ej. Personligt synes jeg ikke dette er problematisk.
Det vigtigste for mig er, at man finder et putteritual som får barnet til at falde til ro på en rar og ordentlig måde. At give en flaske og dermed give barnet den ro der skal til, for at kunne sove i løbet af 10-15 minutter må være langt at foretrække fremfor det at putte sit barn, gå og lade det græde sig i søvn.
På et tidspunkt, så når børn jo til en alder, hvor de godt selv vil vælge flasken fra og i stedet vil have en godnathistorie - hvis det endelig skulle nå så langt:o)
Når man putter et lille barn med flaske eller bryst, så kan det være en god idé at man ser på barnet. Det er en god idé at lægge barnet fra sig, inden det falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket fordi han pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at han lige når at følge lidt med i at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Hold ham svøbt og giv ham evt. en sut. Stå lidt ved ham, kærtegn ham blidt med stille og rolige, rytmiske bevægelser.
I alderen 9-12 måneder nedsættes børns mælkeindtag til at være ca 500ml og dette er incl. f.eks. en portion tykmælk om eftermiddagen og den mælk der kan drikkes af kop. Behovet for mme vil fortsat være 400ml for at dække behovet for jern og de fleste giver i 9 måneders alderen derfor 2 flasker dagligt - morgen og aften.
I takt med at barnet drikker mere og mere af kop, kan man begynde at trappe den ene flaske ud, tilbyde erstatning af kop og den sidste flaske man fjerner er så ofte flasken til natten. Denne fjernes omkring 1 års alderen. I overgangen kan barnet så få en kop varm mælk at sove på i stedet.
I forhold til ernæring og mælk, så vil de fleste børn omkring 6 måneders alderen kunne klare sig uden mælk om natten. På det tidspunkt begynder de fleste børn jo også at spise skemad og tingene ændrer sig. Når jeg taler om nat og behov for mælk, så er det i tidsrummet 24-06. De fleste børn vil fortsat i denne alder have behov for en flaske sen aften og tidlig morgen. At kunne sove 5-7 timer om natten uden mælk er at sove igennem. Man kan ikke forvente at børn sover 12 timer og mælk er fortsat den vigtigste del af deres indtag.
Håber at ovenstående hjælper dig videre og giver lidt mere overblik:o) Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske