Svar: Ammestop om natten 9 måneder
2. januar 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Mor
Det lyder oplagt at stoppe med mælk om natten nu, da din amning er trappet så meget ned og du oplever mælkeindtaget her er minimalt. Hvis du begynder at give flaske om natten, så risikerer du at hun vender sig til at skulle spise rigtig mad/større mængde mælk igen og det er uhensigtsmæssigt.
Nogle børn vil fint kunne klare sig igennem natten uden andet end vand, andre børn vil have behov for at få mælk sen aften - det lyder dog ikke som om at det er sådan hos jer. Jeres datter lyder til at være god til at tage sit behov i løbet af dagen. Så jeg synes du skal forsøge helt at undvære amning - hvis hun har behov og ikke accepterer andet end brystet, så lad hende die kortvarigt og fjern så vorten igen, men forsøg så vidt muligt bare at stoppe helt, da det jo er den vej det går naturligt.
Du skal være opmærksom på at hun forsat skal have sit jernbehov dækket, så hvis hun ikke får min 400ml mme dagligt, så skal hun have jerntilskud. Hvis du fortsætter med de 200ml til natten og igen mme om morgenen kl 07, så bliver hun nok nogenlunde dækket ind. Ellers må hun få lidt mme af kop i løbet af dagen også.
Håber det gav lidt overblik og ro til at komme videre:o) Rigtig meget held og lykke med projektet:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske