Svar: Amning og mme - 3 mdr.
2. januar 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Cathrine
Hvorvidt din dreng får mælk nok hos dig, er svært for mig at vurdere herfra hvor jeg sidder:o) Når jeg læser din beskrivelse af din dreng, så tænker jeg umiddelbart at han lyder til at være godt med. Han er vågen, opmærksom, sover 3 gange dagligt, sover om natten, græder sjældent. Det lyder alt sammen rigtig fint. Men tisser han godt nok, har han gang i maven? Hvordan er hans vægtøgning - det at han tager på i vægt er jo en indikator for om han får mad nok eller om han har behov for noget ekstra.
Du beskriver også en dreng, som dier meget kortvarigt, slipper, tager fat, slipper. Du fortæller at han om aftenen efter amning kan sluge 150ml mme på en flaske - og her må jeg sige at det jo lyder som en sulten dreng. Du beskriver at du oplever mælkemængden som mindre end tidligere - du lyder ikke til at kunne høre ham synke? Alt dette lyder jo som om han har behov for noget mere ud over brystet.
I forhold til hans alder, så tænker jeg at børn netop i 3 måneders alderen begynder at have behov for mere mad. De har appetitspring og ved at die hyppigere ved brystet får de mælkemængden sat op. Spørgsmålet er derfor om han netop dier så gerne, at han søger så meget, fordi han søger at øge din mælkemængde.
Du kan overveje, hvad du ønsker. Hvis du gerne vil amme og bibeholde amningen, så er det vigtigt at du sætter alt ind på at øge din mælk. Det kan godt lade sig gøre, men det kræver at du vil det og arbejder for det. Det vil være godt at du hviler dig i løbet af dagen og du skal sørge for at få noget at spise og drikke. Derudover skal du lægge ham hyppigt til, hellere hver 2 time end hver 4 time.
Pelle dier gerne hos dig, men virrer med hovedet og slipper, sandsynligvis fordi han skal arbejde meget for at få mælken ud. Så det lyder jo ikke til at være problematisk at lægge ham til. Hvorvidt han har behov for ekstra mælk efterfølgende må være en vurderingssag. Det kan være forskelligt alt efter tidspunktet på dagen, da du sandsynligvis har mest mælk om formiddagen og mindre om aftenen.
Hvis du vælger at tilbyde mme efterfølgende, så skal du være opmærksom på at dette skal gives lige umiddelbart i forlængelse af amning. Derudover skal du være opmærksom på hvormeget du følger efter med, da han jo helst ikke skal blive så mæt, at han ikke vil die hos dig et par timer efter igen.
Jo mere flaske du giver og jo mindre du ammer, jo mindre mælk vil du danne. Natamning er også vigtig i forhold til mælkedannelse, så hvis du giver flaske om natten i stedet for at amme, vil dette også nedsætte din mælkemængde.
Når man ammer, så ved man jo aldrig hvor meget barnet får og for nogen er det derfor rigtig rart, ja nærmest en lettelse at give flaske, fordi man så ved hvad barnet har spist og lettere kan vurdere om barnet græder og søger fordi det er sultent eller måske kan nøjes med en sut.
Hvis du vælger at give ham flaske og overgå til dette, så skal du regne med at han har behov for ca 1/6 af sin vægt i døgnet. Det vil være en god idé at du udskifter en amning af gangen med flaske, således at du trapper din amning stille og roligt ned.
Du kan jo også gøre det at du ammer så meget du kan og hvis han virker mere sulten, så supplerer du med mme efter behov. du må så være forberedt på at amningen sandsynligvis stille og roligt vil ebbe ud, men hvis både du og Pelle har det godt med det, så er det jo også helt i orden.
Det var lidt af mine tanker, håber det hjælper dig lidt videre:o) Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske