Brev:
Søvn og faste rutiner 6 1/2 måned
2. januar 2007
Alder:
6 mdr.
Søvn og faste rutiner 6 1/2 måned
Kære Helen
Tak for en god brevkasse, hvor jeg tit har fundet gode råd, og som jeg nu selv har meldt mig ind i. Vi har en dejlig dreng på 6 1/2 måned, som trives, er meget nysgerrig og glad. Han var for godt en måned siden 72 cm. og vejede 8,2 kg. og ser ud til fortsat at tage fint på og i øvrigt udvikle sig fint.
Da han var godt 4 måneder begyndte vi på skemad, da han var begyndt at vågne 1-2 gange om natten og være sulten. Indtil da havde han fra ret tidligt sovet igennem 8-11 timer om natten. Skemaden, som han ofte ikke spiser så meget af sidst på dagen, har dog ikke hjulpet på de natlige amninger. Han får nu grød/mos 2 gange dagligt, og jeg ammer ham ca. 7-8 gange i døgnet, hvilket vist er i overkanten for hans alder. Jeg vil derfor forsøge at skære ned på amningerne, så det forhåbentlig bliver plads til endnu mere skemad.
Mit første spørgsmål går på hans søvn: Han kommer i seng mellem 18.30 og 19, nogle gange før, da han ofte er helt færdig allerede kl. 18. Hvor han før faldt hurtigt i søvn i sin egen seng på eget værelses efter at være blevet ammet og sunget godnatsang for i vores seng, er han blevet noget sværere at få til at sove. Han bliver ofte helt 'speedet' og ben og arme begynder at piske rundt. Andre gange vågner han forskrækket med et spjæt, når han lige er faldet i søvn.
Han vågner fortsat næsten hver nat for at spise ca. ved midnat og igen ca. kl. 5. Ved 5-6 tiden kommer han som regel ind i vores seng for at vi alle kan sove lidt videre. Det er forskelligt, hvornår han og jeg står op afhængigt af, hvordan han har sovet om natten.
Derudover er han begyndt at vågne de fleste aftener/nætter ca. 2-8 gange som oftest ligger han og klynker og skal enten have hjælp til at skifte stilling eller beroliges med 'shyyy', pakkes ind i dynen og aes over håret. Han har desuden fået en tendens til at være vågen mellem 1/2-2 timer midt om natten, han basker med arme og ben og virker meget vågen, falder kortvarigt i søvn, men vågner 2-4 gange kort efter.
Generelt sover han mere uroligt end nogensinde før. Om dagen, hvor han det meste af sit liv kun har sovet 1/2 time-45 min. af gangen er han også blevet sværere at få til at sove, med mindre det foregår i barnevognen på en tur. Det skal dog siges, at han de sidste dage pludselig er begyndt at kunne sove op til 1 1/2 time i træk en af sine lure - noget vi sidst oplevede, da han var helt lille.
Mit spørgsmål er, hvad vi kan gøre ved denne situation? Det ville være skønt, hvis han blev nemmere at lægge til at sove og evt. at få nedsat antallet af gange han har brug for os om natten og selvfølgelig også at komme af med amningen ved midnatstid. Er det normalt for hans alder at sove uroligt?
Mit andet spørgsmål går på, hvor vigtigt det efter din mening er at have faste tider for mad og søvn. Han sover som regel 3 lure om dagen - formiddag, middag og eftermiddag og får skemad frokost og sen eftermiddag. Men jeg synes det er svært at have helt faste tider, da tingene let bliver skubbet alt efter hvordan og hvor længe han sover om natten. Desuden går jeg til forskellige ting med ham samt i mødregruppe og her passer faste sove-spisetider ikke altid ind. Hans sengetid om aftenen er dog fast. Jeg mener, at det er mindst ligeså vigtigt, at han og jeg kommer ud og oplever noget, fremfor at vi er styret af en skemalagt dag. Hvad er din holdning til dette?
Endelig er jeg nysgerrig efter at vide, hvordan han lærer at sidde selv og cirka hvornår? Kan vi hjælpe ham på nogen måde med at lære det? Han ruller fra ryg til mave og omvendt og sidder i høj stol når han får sin skemad, men falder forover/til siden efter ca. 10 minutter.
På forhånd tak!
De bedste hilsner
Heidi