Brev:
Motorik og nattesøvn
3. januar 2007
Alder:
12 mdr.
Motorik og nattesøvn
Hej Helen
Så rundede Isabella de magiske 12 måneder. Hvor var det dog en spændende dag. Vi gik og sagde til hinanden: "For præcis et år siden ringede vi til sygehuset", "nu gik vandet" og "Velkommen til verden, lille skat". Tænk, at der allerede er gået et år!
Nå, men nu til sagen; Isabella har sovet igennem siden hun var knap 3 måneder i sin egen seng og på eget værelse, og vi har ikke haft så mange problemer med nattesøvnen. Dagsøvnen er et helt andet kapitel, som jeg ikke skal komme ind på her.
På det sidste er Isabella begyndt at vågne hver 2. time. Når jeg går ind på hendes værelse står hun op i sengen og læner sig mod tremmerne mens hun sutter på tommel og brokker sig. Jeg tager hende lige kortvarigt op og putter hende herefter ned i sengen igen, hvor hun ruller om på siden og falder i søvn omgående. Herefter gentager hele seancen sig igen 2 timer senere. Hun kommer stadig i seng kl. 19 og står op kl. 7, så det er der ikke ændret på. Hendes dagssøvn er i samarbejde med dagplejemoderen skåret ned fra 2 lure til en. Hun sover dog ikke mere end ca. 2 timer om dagen, hvilket lige er lidt nok, men pigen virker til at trives med det.
Jeg er klar over, at hendes ændrede søvnmønster hænger sammen med, at hun er igang med at udvikle sig motorisk. Hun går ved støtte og står selv uden at holde ved noget. Hun leger meget selv og finder på nye lege sammen med sit legetøj eller med nogle af vores ting. Hun er også kommet i trodsalderen, hvor hun bliver sur, hvis vi nægter hende noget hun gerne vil, f.eks. vil vi ikke så gerne have at hun tager vores mobiltelefoner og fjernbetjeninger (hun har savlet en ihjel).
Da Isabellas far arbejder om natten, er jeg alene med natteroderiet. Det tærer hårdt på mig, at jeg ikke får mere end 2 timers sammenhængende søvn ad gangen. Kan jeg gøre noget for at få hende til at falde til ro om natten, eller må jeg bare acceptere tingenes tilstand indtil videre. Jeg er bange for, at vi ender i en ond cirkel, hvor hun vågner, fordi hun tror, at det nu skal være sådan. Vi har tidligere haft problemer med, at hun ikke får nok søvn.
Håber, at du kan hjælpe os lidt videre
Godt nytår
Isabellas mor