Svar: Motorik og nattesøvn
3. januar 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Isabellas mor
Tillykke med 1 års dagen - ja det er en ganske særlig dag og helt uroligt som tiden flyver. Det sætter pludselig tingene i et helt andet perspektiv:o)
Det lyder helt rigtigt det du selv fornemmer omkring Isabella og hendes motoriske udvikling og indflydelse på nattesøvnen. Desværre tror jeg ikke der er så meget at gøre ved det, det er en periode, som I skal igennem.
Det er fint at hun allerede nu kan nøjes med en lur i løbet af dagen og det er helt normalt at hun i overgangen vil have dage, hvor hun er lidt mere træt og pylret og hvor man godt kan fornemme at hun burde have sovet lidt mere. Overgangsperioder er altid svære:o)
Når børn udvikler sig motorisk om dagen, ja så gør de det også om natten i søvne og det kan virke rigtig hårdt - især for forældrene. Nogle gange er det bedste man kan gøre, at lade barnet selv komme videre i søvnen uden at man 'blander sig' og bliver en del af drømmen, andre gange er det vigtigt at man hjælper barnet med at skifte stilling, får et beroligende kærtegn et stille "syyy" for at barnet så kan komme videre i søvnen. En gang imellem hjælper det også at få en tår vand af en kop.
Det man skal passe på med i forhold til ikke at komme ind i en dum vane, er at de ting, som man gør for at hjælpe barnet videre, er ting, som man kan gøre uden at det bliver en belastning på sigt. Hvis barnet bruger sut, så kan det f.eks. være en god idé at kommer flere sutter ned i sengen, evt. med en stofble trukket igennem, så barnet i løbet af natten selv har mulighed for at finde sig en sut. Det er en belastning, hvis man som forældre er den person som natten igennem skal finde sutten til barnet.
Selvom det er hårdt, så tror jeg det er meget vigtigt at du i denne periode prøver bare at være de for din datter. Også om dagen, hvor hun prøver grænser og alt hvad du gør kan synes forkert. Hun har det selv rigtig svært i øjeblikket, hun vil så meget, men hun kan det endnu ikke og det er frustrerende for hende. Rent fysisk er det umuligt for hende at gøre mange af de ting, som hun ser du gør og også verbalt kan hun slet ikke sige alt det hun gerne vil.
Hvis du har mulighed for at slappe lidt af i løbet af dagen, så vil det være rigtig godt - om ikke andet i weekenden, hvor far kan tage lidt mere over. Og så tænker jeg at tiden vil arbejde lidt for jer.
Håber det hjælper dig lidt videre trods alt at vide at det er en overgang:o) Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske