Svar: Sover rigtig dårligt om natten!
3. januar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Christina
Rent ernæringsmæssigt har din datter ikke behov for amning i løbet af natten. Det er helt okay at du ammer hende omkring midnat og igen tidlig morgen kl. 05, men de amninger som ligger imellem der, har hun egentlig ikke behov for.
Som du beskriver hende, så lyder det også som om at hun godt kan undvære brystet - hun trøster sig med det, hjælper sig selv videre i søvnen ved lige at sutte lidt, men hun spiser egentlig ikke særlig meget.
Har I mulighed for at hun kan sove på eget værelse? Jeg tænker nemlig at I måske forstyrrer hinanden om natten, så hun både risikerer at vågne for meget op og du risikerer at lægge hende for meget til, fordi I ligger sammen. Hvis hun lå på eget værelse, så hører du hende ikke så tydeligt (tro mig, hun skal nok give lyd fra sig, hvis hun har behov) og der går lidt længere tid inden du reagerer på hendes småklynken og natlige uro med det resultat at hun så forhåbentlig lærer sig at sove videre uden brystet til at hjælpe.
Det kunne være sådan, at hun enkelte nætter pludselig vil falde i søvn selv igen og altså ikke altid begynde at græde mere og mere og den chance skal hun jo have. Det er lettere, hvis man ikke sover sammen.
Alternativt må far tage over om natten, putte lidt med hende og give hende trygheden - han kan jo alt andet end at amme og det er amningen I skal væk fra, fordi den er med til at holde hende vågen. I har alle brug for sammenhængende søvn - både jeres datter og jer selv.
Jeg kan godt forstå at I ikke bryder jer om at hun græder og jeg er heller ikke tilhænger af at børn skal græde ulykkeligt. Men der er forskel på gråd og nogle gange er gråden et udtryk for at hun er overtræt eller måske bare lidt irriteret eller træt af ikke at få brystet lige med det samme - det er ikke det samme som at hun græder fordi hun er utryg og bange eller sulten. Nogle gange skal børn derfor have lov til lige at græde lidt, bare lige for at mærke og fornemme - hov jeg er egenlig ikke sulten, jeg kan godt sove videre uden brystet og så nøjes med kærtegn.
Det er vigtigt at din kæreste tror på at han er en ligeså god omsorgsgiver, som mor er. det er vigtigt at han formår at bevare roen, for bliver han urolig, så smitter hans uro af på jeres lille pige og så kører hun endnu mere op. Hvis hun ikke bruger sut og kun vil have den 'ægte vare' så kan han jo prøve med spidsen af sin lillefinger. Det kunne du også forsøge i stedet for brystet.
Prøv at lægge mærke til, hvad der har været anderledes de dage, hvor hun sover et længere stræk. Du skriver at hun nogle gange kan sove 3-5 timer - hvorfor det? Hvis du kan finde ud af dette, så har du måske en videre løsning på problemet og kan begynde at udnytte de ting. Det kan være at I har lavet et eller andet, som har gjort hende mere træt. Det kan være at hun har spist anderledes ved brystet i løbet af dagen og aftenen, måske har hun spist mere skemad - hvad som helst, men noget du kan lægge mærke til og forsøge.
Du skriver at din datter har sovet dårligt mere eller mindre al tid og det betyder at det ligger helt indgroet i hende. Det kan sagtens ændres, men ting tager tid og det kommer til at kræve lidt tålmodighed. Jeg kan dog høre på din beskrivelse at I allerede gør mange rigtigt gode ting, så bliv endelig ved med det og husk så at fremskridt ofte kommer i det små og ofte føles som 1 skridt frem og to tilbage - men fremad går det trods alt.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske