Brev:
Mad - introduktion af grød - 4 mdr.
3. januar 2007
Alder:
4 mdr.
Mad - introduktion af grød - 4 mdr.
Hej Helen
Du har tidligere hjulpet os, og nu har jeg lige et par spørgsmål til dig igen :o)
Vi har overvejet at begynde at introducerer vores datter på 4 mdr. for lidt grød. Umiddelbart virker hun klar. Hun er meget interesserede i hvad vi spiser og drikker og åbner munden flot når hun skal have d. dråber på skeen.
Hun er meget nysgerrig og kan næsten ikke få nok af at opdage verdenen! :o) Er rigtig dygtig til at ligge og lege selv og griner meget når vi leger og "tumler" med hende. Hun kan dog også blive rigtig sur, når tingene ikke går efter hendes hoved og hun er i det hele taget meget udtryksfuld og en rigtig lille "krudtugle" !!:o) Hun har derfor også tit for "travlt" til at kunne koncentrerer sig om at spise og ligger og mosler rundt imens.
Jeg var begyndt at gå i soveværelset med hende og amme liggende og dette fungerede godt - der kom lidt mere ro på. Desværre begyndte hun tit at gylpe det hele op igen efter måltidet, så jeg er nu begyndt at sidde op (stadig i soveværelset!) med hende igen og prøve at holde hende så oprejst som muligt under måltidet. Det hjælper på gylperiet (hun gylper stadig meget, men ikke det hele op igen!) men til gengæld er vi lidt tilbage i at hun har mere travlt med alt mulig andet end at spise!
Hun har haft kolik de første 2,5 mdr. men hendes mave er helt i orden nu. Jeg tænker at starte helt stille og roligt med grøden over en længere periode, så hendes lille mave kan følge med. Hvordan synes du jeg skal gribe det an? Og hvad vil du anbefale at jeg giver hende til at starte med? Skal jeg komme lidt olie i grøden og hvilken?
Hun vil ikke tage sutteflaske og jeg syntes jo ikke at der er nogen grund til at lære hende det med den alder hun har nu. Hvor hurtigt synes du jeg skal gå frem og hvornår kan/skal jeg så begynde at præsenterer hende for lidt mos og hvilken?...
Jeg vil jo igen gerne at hendes lille mave kan følge med, og at det bliver en rigtig dejlig oplevelse for hende at starte på andet end min mælk. :o) Jeg håber på fortsat at kunne amme hende, ihvertfald til hun er 6 måneder, og gerne længere hvis hun stadig vil. I øjeblikket bliver hun fint mæt af min mælk af dømme på hendes udvikling og søvn.
Glæder mig til at læse dine gode råd :o)
Mange hilsner fra
Molly´s mor