Svar: Dreng på 4½ mdr. sover dårligt om natten
3. januar 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Kristina
Når små børn pludselig vågner og græder, som du beskriver din lille dreng, så skal man altid overveje om det kan skyldes smerter. I forhold til din dreng alder, så kunne det være fordi han enten havde ondt i ørerne eller fordi han er ved at få tænder - det er i hvert fald vigtigt at medtænke dette.
Derudover, så tænker jeg, at det jo også kan være fordi han er sulten, som du også selv overvejer. Da han er vandt til at blive ammet og ikke er til flaske, så vil det være en god idé om du kunne prøve at lægge ham hyppigere til. Nogle gange kan det godt lykkedes at øge mælkemængden, så man lige kan strække ham med brystet lidt længere inden han skal begynde med skemad.
Men hvis hyppigere amning ikke hjælper jer, så tænker jeg at du skal direkte på skemaden - vællingen springes over og han skal have rigtig grød.
Du kan forsøge med ris-, majs, hirse- eller boghvedegrød. Giv ham 4-5 tsk en gang dagligt til at begynde med og øg ham så langsomt i takt med at han lærer sig teknikken. Han skal fortsat ammet i forlængelse af skemaden, så maven kan følge lidt med. Skemaden skal således tænkes som noget der kommer ud over amning og dermed mætter mere, hvor mælkemængden er den samme som tidligere.
Det er i løbet af dagen I skal give ham skemad, ikke om aftenen inden han skal sove. Prøv på et tidspunkt midt på dagen, hvor han virker frisk til at tage imod - ikke for sulten og ikke for træt. Stille og roligt skal skemaden så mætte igennem dagen og får derved indflydelse på søvnen om natten.
Så hvis hans hyppige opvågninger ikke skyldes smerter men mad, så tænker jeg at du for det første skal forsøge at øge dine amninger ved at lægge hyppigere til, men samtidig skal springe vælling/flaske over og gå direkte igang med grød.
Hvis du tænker at han måske har ondt, så bør du lige få ham tjekket af en læge.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske