Svar: Ammestop? Nedtrapning?
4. januar 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Stine
Tillykke med at du nu har fået din første nattesøvn længe:o) Det er dejligt, rigtig dejligt. Husk nu at der altid kan være perioder hvor Tobias fortsat kan vågne og være ked af det, men det er ikke ensbetydende med at det hele vælter og I starter forfra:o)
Med hensyn til amning, så lyder det som om du fortsat ammer rigtig meget og det lyder helt fornuftigt at du begynder at gøre en indsats for at trappe amningen ned. Det er vigtigt at Tobias´ mælkeindtag ikke er så højt, at det tager pladsen og lysten til rigtig mad. Det er vigtigt at han fra nu af tilbydes så meget forskelligt mad som overhovedet muligt, da han nu har en naturlig nysgerrighed og lyst til at putte i munden. Når han bliver ældre, bliver han lagt mere selektiv og jo mere man kan introducere ham for nu, jo bedre er det for at forebygge kræsenhed.
Det vil i forhold til hans alder nu, være passende med 2 amninger dagligt. Det vil sige morgen og aften. Hvis det er helt umuligt at komme ned på dette, kan 3 amninger accepteres i en overgang, men stille og roligt skulle du meget gerne ned på 2. Jeg siger morgen og aften, fordi jeg tænker at det er en dejlig måde at vågne på og en dejlig måde at sige godnat til dagen på. Men du kan naturligvis selv vurdere, hvad der passer bedst til jeres familie og jeres hverdag.
Du skriver selv at du ammer formiddag, eftermiddag, aften og midnat. Amningen midnat har han sandsynligvis behov for fordi han er reelt sulten på det tidspunkt, men det er ikke her han skal spise, - så det at du trappe amningen betydeligt ned om dagen, vil give plads til at spise mere rigtig mad i løbet af dagen og så vil han sagtens kunne undvære sin midnatsamning. Ernæringsmæssigt har han ikke behov for amning på dette tidspunkt, men han kan godt have behov for trygheden.
Tobias skal lære at falde i søvn uden brystet i munden om formiddagen og eftermiddag. De fleste børn har behov for brystet ved aftenputningen og det indgår som en del af putteritualet. I stedet for at amme om dagen, må du prøve at tilbyde ham lidt mælk af en kop, putte ham i barnevogn og køre en tur. Stille og roligt få skabt et andet putteritual for ham. Med den alder han har, kan det være en fordel, at trille en tur i barnevognen, hvor han starter med at sidde og kigge sig omkring. Ved at følge med i verden, så glemmer han 'brystet' og vil blive naturligt træt af alle de indtryk han får - når du kan se at han er ved at være putteklar, så lægger du ham ned og så lærer han sig at sove uden brystet.
Jeg foreslår at det er formiddags og eftermiddagsamningen du forsøger at fjerne først.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre:o) Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske