Brev:
Eget værelse hvornår?
4. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Eget værelse hvornår?
Hejsa Helen
Her går det bare rigtigt godt, så jeg er klar over, at mit spørgsmål måske nok falder ind under kategorien luksusproblemer :-)
Hvornår vil du mene (jeg er klar over at det er et holdningsspørgsmål; derfor vil jeg gerne høre din holdning), at Naja (5 mdr.) kan komme ind og sove på eget værelse?
Vi vil jo gerne gøre det på et tidspunkt, hvor hun ikke er for bevidst om, hvor hun sover, men samtidigt heller ikke kommer til at "mangle" os.
Hun sover fra 21 til ca. 7-8 tiden uden at vågne! Hun har ikke fået mad om natten i næsten 2 måneder. Hun falder i søvn selv uden problemer (vi plejer at stå i døren - uden for hendes synsfelt - det tager som regel ikke mere end 5 minutter før hun sover) og hun er glad for sin seng (med uro, sengerand, spilledåse osv.)
Hun har tendens til at småvågne, hvis vi laver bare den mindste støj i soveværelset som fx. når vi kommer i seng og vi kan ikke tænde lys (selvom det ikke er uden underholdningsværdi, at se 2 voksne mennesker famle rundt for at fjerne sengetæppe, sætte ur osv :-))
Jeg har nok været meget hurtig til at reagere på den mindste lyd fra hende, men i de sidste 14 dage har jeg prøvet at lade hende ligge. Og hvad enten hun smågræder med lukkede øjne (drømmer?) eller ligger med åbne øjne og griner og snakker, så falder hun selv i søvn efter ca. 10 min. En gang i mellem skal hun ha' sutten eller lige holde i hånd. Men jeg skal ærligt indrømme, at jeg vågner ved den mindste lyd hun laver og det kan blive til rigtigt mange lyde på en hel nat :)..
Jeg forestiller mig, at hun kunne rykke ind på sit værelse når hun er ca. 6 måneder? Vi vil ikke kunne høre hende, hvis hun småklynker, men jeg forestiller mig, at hun nok skal råbe højt, hvis hun har brug for os.. (Altså det er kun en 3 værelses lejlighed, så vi er selvfølgelig lige i nærheden!)
Jeg har et eller andet sted hørt noget med en sammenhæng mellem forebyggelse af vuggedød og det at sove på værelse sammen?
Af venner og familie får jeg af vide, at vi er meget privilegerede med hendes sovevaner - vi har også gjort os meget umage for at "lave" de sovevaner, og vi vil selvfølgelig meget gerne bibeholde dem!
Og så lige på falderebet: Hvornår er det tid til at rykke bunden i tremmesengen ned og til sele i barnevognen?
Mange tak for alle de gode råd, hvor er det bare rart, at din side findes :-)
Med venlig hilsen
Anja