Svar: Eget værelse hvornår?
4. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Anja
Det er korrekt at der er undersøgelser som viser, at børn har glæde af at sove i samme rum som deres forældre, når man taler om at forebygge vuggedød og i den forbindelse tænker jeg, at det vil være rigtig fint, hvis din datter kunne komme på eget værelse omkring 6 måneders alderen. Netop i denne alder, begynder de fleste børn at bevæge sig så meget rundt, at risikoen for vuggedød er minimal.
Da jeres lille pige allerede sover så godt, som hun gør, så tænker jeg at det ikke vil give de store problemer at flytte hende. Hun vil jo sove i samme seng som nu og på den måde vil stedet være genkendeligt for hende.
Det vil sandsynligvis være en fordel at flytte hende omkring 6 måneders alderen og ikke vente til omkring 8 måneders alderen, hvor hun kan komme i separationsfasen og derfor kan risikere at have sværere ved at være væk fra jer. Hvis hun allerede lærer det nu, så vil hun sandsynligvis bedre kunne finde sig tilrette på eget værelse også om nogle måneder (jeg giver dog ingen garantier:o))
Med hensyn til tremmesenge, så er disse meget forskellige også hvad angår bund og tremmer. Nogle kan indstilles i mange niveauer, andre kan slet ikke indstilles. Nu ved jeg ikke hvor højt der er fra bund til kant i jeres seng, men umiddelbart tænker jeg, at hvis jeres datter er begynde at trille omkring, så skal det ikke vare forlænge før i sætter bunden ned. Når hun begynder at tage fat i tremmerne, så vil hun med sine armkræfter kunne hive sig op og vil meget let kunne få overbalance. Jeg tænker at I bør sætte bunden ned, når sengen alligevel skal flyttes.
Det samme gælder brug af barnevognssele. Hvis hun er meget mobil, så lyder det helt relevant med en sele allerede omkring 6 måneders alderen. Hvis hun slet ikke flytter på sig, så kan det godt vente lidt endnu - men de fleste børn bør have sele på i alderen 6-8 måneder. Og hellere lidt fortidligt - for det er jo forfærdeligt at lave et styrt ud af en barnevogn.
Tak for dine pæne ord. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske