Brev:
Sove godt om natten
4. januar 2007
Alder:
14 mdr.
Sove godt om natten
Kære Helen
Denne gang går mit spørgsmål på gode sovevaner: Vi er holdt helt op med at amme, hvilket nok var hårdest for mig - Oscar tog det pænt :-) Men det har ikke hjulpet meget på hans lyst til at sove igennem, og vi har problemer med, at han ikke vil være i sin egen seng mere (det ville han godt, da han var yngre).
Vi kunne godt tænke os, at vi kunne lægge ham i hans egen seng hver aften, hvor han så blev det meste af natten - tidlig morgen i vores seng er ok, ca. fra 5. Han kommer i seng ved samme tid hver aften ca. 1930 - alting kører ganske fast med først tandbørstning, trække for og samtidig vinke farvel til solen og alle dagens oplevelser, bedsteforældre langt væk osv gennem vindue, godnathistorie og minsandten også en sang, mens jeg sidder med ham på en madras i hans værelse med slukket lys. Når han så sover - enten falder han i søvn i min favn eller på madrassen, mens jeg blot sidder ved siden af - lægger jeg ham i hans tremmeseng.
Ofte vågner han allerede igen før midnat første gang, hvor jeg så tager ham op, sidder med ham til han sover igen, lægger ham tilbage. Men som natten går - han vågner ca. 2-3 gange mere, inden vi skal op 6.30 - bliver det sværere at få ham tilbage, og han ender ofte i vores seng eller på madrassen med mig allerede inden kl. 2. Og han er rigtig ked af det, når han vågner i sin seng, han kan virkelig ikke lide den.
Jeg tror, det har noget med vuggestuen at gøre, hvor han har skullet vænne sig til at sove indenfor i en tremmeseng lidt på den hårde måde med bare at blive lagt og græde alene et stykke tid. Vi har ikke noget imod at sidde hos ham, til han sover - heller ikke på længere sigt, så det handler ikke om at lære ham at falde i søvn alene, men mere om at sove uden at vågne hele tiden og være så ked af sin seng. Har du nogle forslag.
Kan det hjælpe, at jeg sover lige ved siden af hans seng et stykke tid - altså hele natten? Jeg har også tænkt på, om problemet måske er, at han ikke kan/behøver falde i søvn i sin seng; at han bliver nødt til at lære dette for ikke at blive ked af det, når han så vågner op i den? Hvis han bare kunne sove på madrassen hele natten (han er glad for at sove her om dagen), så ville en del af problemet være løst, men det er han jo for lille til. Selvom hans værelse stort set er så sikkert som en kravlegård, og vores soveværelse har dør til hans værelse, så er det nok stadig for farligt - hvornår kan et barn få en almindelig seng?
Jeg håber, du har nogle ideer, som kan hjælpe os videre?
Med venlig hilsen
Heidi