Brev:
Rykning af døgnrytmen
4. januar 2007
Alder:
3 mdr.
Rykning af døgnrytmen
Hejsa
Jeg har læst rigtig mange af dine svar, men har dog ikke rigtig fundet noget der passer på vores "problem" så nu håber jeg du kan hjælpe mig med lidt gode råd.
Min datter er nu godt 3,5 måned, og jeg fornemmer at vi kan begynde at rykke lidt på hendes søvn, så hun bliver kørt ind i en mere fast rytme. Jeg har læst "Sov igennem uden gråd" og har med stor succes hjulpet min datter til, næsten at falde i søvn selv nu, så hun kun skal puttes og falde til ro i mine arme, og så kan jeg, om dagen, lægge hende i barnevognen (som godt nok står indenfor endnu) hvor hun så falder i søvn og sover uden vrøvl, så hendes dags-søvn fungere faktisk nogenlunde som den skal/bør for en pige på hendes alder.
Men om aftenen!!!!! P.t. sover hun først omkring midnat hver aften og tidligere var den altid mellem 1 og 2, og jeg vil SÅ gerne have hende i seng bare lidt før, så vi også kan få lidt hårdt tiltrængt voksentid. Bare mellem 9-10 ville være SUPER -til at starte med, men nu skal du få en nærmer forklaring:
Hun har ligesom rykket hele sin døgnrytme så hun først falder i søvn ved midnat (mellem 23.50 - 00.15) og sover så noget der ligner 6+3 timer og står derfor op mellem 9 og 10 om formiddagen. Tidligere har hun kunnet tage alle 9-10 timer i ét hug uden at skulle spise, men de sidste par dage har hun endda meldt sig allerede efter 3-5 timer, men har stadig kun ville spise 1 gang. (Når jeg skriver tidligere så er det før jul, jeg mener. Ved ikke lige hvad der skete her i julen, men hun har i hvert fald ændret rytme, og har ikke rigtig kunnet finde tilbage igen) Ellers ser resten af hendes dag ca. sådan ud:
Vågen mellem én time og 5 kvarter
Sove 1-1½ time (tidligere tog hun ca. 3 timer i streg)
Vågen mellem én time og 5 kvarter
Sove ca. 2 timer (også her har hun tidligere kunnet sove 3 timer)
Vågen igen
Og nogen gangen sove 1-2 time igen, andre gange ikke. Kommer lidt an på hvordan dagen ellers er gået
Herefter er det kun små powernaps hun tager på mellem 10 – 45 min, og igen skal hun helst sove en lille smule når hun har været vågen mellem 1 og 2 timer og sådan går tiden frem til midnat, hvor vi så starter forfra. Alt i alt sover hun lige for tiden ca. 9 timer om natten og mellem 3 og 5 timer om dagen + ca. 2-3 små powernaps om aftenen.
Det der gør Helle til et lidt specielt "tilfælde" er at hun siden hun var et 2,5 måned har sovet på maven. Hun har altid haft problemer med at bøvse af når hun sover, og hvis hun sover på ryggen eller på siden vågner hun efter MAX 1 time, fordi der er en bøvs der klemmer, som hun ikke kan komme af med, men når hun sover på maven, har hun i perioder kunnet tage op til 9 timer om natten, uden at vågne .
Vi har prøvet Mylicondråber, men kun med en meget lille effekt. Det skal lige siges at hun stadig bøvser gennem det meste af natten, forskellen er nu blot at hun ikke vågner ved det, og vi derfor alle sammen får lidt mere sammenhængende søvn på den måde.
Men det gør jo også det hele lidt mere bøvlet. F.eks. kan jeg ikke bare fodre hende godt af, og så lægge hende direkte i seng, for så gylper hun til den helt store guldmedalje, så hun sover de første 20-30 min op ad mit bryst, før jeg lægger hende i sin vugge. Jeg kan heller ikke rigtig "tvinge" hende til at sove, før hun er ordentlig træt ved at lægge hende i seng, og så lade hende ligge til hun falder i søvn, for når hun er vågen vil hun helst ikke ligge på maven, og bliver hys efter blot nogle få min.
Og når hun først er blevet lagt på maven, kan vi heller ikke rigtig flytte på hende, så vi kan ikke pludselig bestemme os for at skulle kører en tur, for vi kan ikke få hverken hat eller overtøj på hende, eller flytte hende fra vuggen og over i barnevognen, for hun er jo liiiiidt mere slatten og lidt sværere at støtte af, når hun vender med ansigtet nedad. Og vi har prøvet at vende hende om når hun først sover, hvilket bare resulterer i, at hun vågner når den næste bøvs kommer.
Men hvis du evt har et råd til hvordan jeg får hende til at sove noget længere på ryggen eller siden, så vil jeg MEGET gerne have det også, for jeg har det altså ikke super godt med, at hun går stik i mod alle anbefalinger fra sundhedsstyrelsen bl.a. mht. vuggedød. Hun er dog blevet meget stærk i sin nakke, og vender og drejer selv hovedet også i søvne, meeeen alligevel. Det ville i hvert fald gøre det hele lidt lettere for os :-)
Oven i problemet er min mælkemængde ikke lige den største om aftenen, lige meget hvor ofte jeg ligger hende til, (ammer stadig 100 %) og da hun tidligere hverken har villet tage sut eller flaske, har det været en ren kamp, at fodre hende godt nok af, til at hun ville sove for natten. Så snart hun havde suttet sig i søvn ved mit bryst, kunne hun forblive sovende lige indtil hun skulle bøvse, og så vågnede hun igen (som om hun slet ikke var mæt nok til at sove ordentlig, men for træt til at holde sig vågen)
I starten ammede jeg uafbrudt fra kl. 18-19 stykker, hvor hun så først faldt rigtig i søvn mellem 01-02 om natten, men nu er det "kun" ca. en gang i timen, og efter jeg er begyndt at gå i soveværelset og amme mellem kl. 22.30–23 (dog ikke liggende, -det virker ikke rigtig for os) så sover hun nu omkring kl. 24. Men det er altså pænt kedelig at sidde der i halvanden til 2 timer, og glo ud i mørket…. - men trods alt stadig bedre, end en sengetid omkring kl. 02!!!
Om dagen går der nu efterhånden ca. 3-4 timer mellem hendes måltider, og jeg forsøger at fodre hende godt af, lige når hun vågner, både fordi det oftest er der hun er sulten, men også så hun evt. kan nå at bøvse godt af, inden hun igen skal sove. Og det skal måske lige siges, at hun meget sjældent vågner fordi hun er frisk og udhvilet, men næsten altid får afbrudt sin søvn pga. en bøvs, og så kan hun ikke rigtig falde i søvn igen, fordi hun jo så ikke rigtig er "træt nok" da hun jo tit har sovet 1 time eller mere.
Hun valgte heldigvis (ja sådan ser jeg på det) at tage sutten juleaftensdag (dejlig julegave :-) - men dog stadig ikke om natten, da hun ikke rigtig kan styre den med ansigtet ned i madrassen) og det er de sidste par dage lykkedes os, at få hende til at tage en lille smule af flasken med udmalket MM, så jeg håber det måske kan hjælpe lidt på problemet med min mælk om aftenen, hvis vi nu kan begynde at supplere med en flaske. Men her render vi så også ind i et lille problem.
Helle reagerer kraftigt, når jeg får mælkeprodukter. Det være sig både yoghurt, mælk og andet i den stil, så jeg tør ikke rigtig begynde at give hende erstatningsmælk, da det jo ofte er baseret på komælk. Kan jeg regne med at hun også vil reagere på dét, når hun nu gør det når jeg har fået mælkeprodukter, eller kan det være anderledes når det er hende selv der får det, og det ikke er igennem min mælk??? Eller kan man evt. få noget erstatning der ikke er baseret på komælk, og som stadig er allergivenlig (Ikke at vi ligefrem er allergene i familien, men der er dog nogle ting som skaldyr jeg ikke kan tåle, og lige netop mælkeprodukter bøvler hendes far også lidt med, så vi tager helst ingen chancer)
Men nå, lige nu har jeg mest af alt brug for lidt råd til hvordan vi får rykket lidt på hendes døgnrytme. Jeg syntes ikke det er acceptabelt at hun først sover omkring midnat, og da SLET IKKE hvis hun på et tidspunkt skal i dagpleje. Vi har i starten af december prøvet at vække hende hver morgen kl. 8 for at se om det så ville rykke sig i den anden ende, men det eneste der kom ud af det, var en træt og uoplagt datter, der bare skulle have en ekstra lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen, så det kan vist ikke rigtig kaldes en succes.
Det blev en rimelig lang smøre kan jeg se, men nu har du i det mindste fået de vigtigste detaljer, så jeg håber du, ud fra det, kan give mig lidt ideer til hvordan vi kommer videre. Syntes nemlig jeg selv er kørt lidt fast.
Glæder mig meget til at hører fra dig.