Svar: Ammestop og andet mad
4. januar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Gitte
Dejligt at høre at din datter nu sover bedre:o) Det har I alle gavn af.
Med hensyn til kosten nu, så kan jeg se at din datter nu er 6 måneder gammel og det betyder at hun må få rigtig meget mad. Faktisk er det vigtigt at hun begynder at få så meget forskelligt som muligt og maden må gerne tage udgangspunkt i det I andre spiser, så hun stille og roligt får mere familiemad.
Af grød må du gerne give hende ris-, majs-, hirse- og boghvedegrød. Men du må også gerne begynde med de lidt grovere grødtyper som øllebrød, havregrød og flerkornsgrød.
Det er også en god idé at begynde med lidt grøntsagsmos og her kan du starte med de lidt mildere grøntsager som kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash, avokado og stille og roligt kan du så begynde med de lidt mere smagfulde som grønkål, rosenkål, porrer, selleri, pastinak, persillerod, spinat, rødbede osv. Vær opmærksom på at bl.a. spinat, selleri, fennikel og rødbede indeholder nitrat, så det børn max udgøre 1/10 af portionen og ellers serveres med 14 dages mellemrum.
Hun må også meget gerne begynde at få hakket kød og fisk i grøntsagsmosen og det kan være kogt eller lavet i ovn. Får I selv fiskefrikadeller en dag, så sker der ikke noget ved at du giver hende indmaden af en sådan og laver du kartoffelmos på sødmælk, så kan I også alle spise det samme. Det er på den måde at maden skal tage udgangspunkt i det I andre spiser.
Jeg nævner ovennævnte ting, fordi jeg tænker at det er vigtigt at du tilbyder hende meget forskelligt og giver hende gode smagsoplevelser, så du er sikker på at hun ikke foretrækker flasken fordi en kvart kartoffel og lidt risgrød faktisk er lidt kedeligt:o)
Du skriver ikke hvor meget din datter vejer, men generelt må man sige at et mælkeindtag på mellem 800-1000ml dagligt lyder korrekt i forhold til hendes alder. Du skal naturligvis sikre dig at du ikke fylder hende med mælk lige inden hun tilbydes skemad, da hun så er for mæt til at kunne spise rigtig mad. Det er lagt bedre at give flaske efter skemaden, for med mælk at fylde op. Hun bør ikke få mindre en 750ml umiddelbart.
En plan for dagen med 2 til 3 måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Grød, f.eks. havregrød med lidt frugtmos, vand af kop
Evt. flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop. Eller en portion grød evt. med lidt frugtmos.
Evt. en flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Powernapper måske
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop.
Flaske til natten
Sen aften: Evt. flaske
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Fortsat held og lykke med hende:o)
Nat: Vand
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske