Svar: Skemad og mælk - 6 mdr.
4. januar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære D.G.
Det lyder af meget at amme 4 gange om natten og man kan faktisk sige at da din dreng nu er 6 måneder gammel, så har han rent ernæringsmæssigt ikke behov for mælk om natten. Er han tørstig, kan han tilbydes vand, men mælk bør indtages om dagen.
Han kan dog godt vågne op om natten fordi han drømmer og fordi han har brug for trygheden. Derfor falder han til ro ved brystet, som er det mest trygge han kender. Det vil dog være rigtig godt, hvis du kunne få ham væk fra dette og i stedet kunne trøste ham på anden vis. Hvis han fylder sig med mælk om natten, er det svært for ham at spise tilstrækkeligt og føle sult nok om dagen.
Det er dejligt at du fortsat ammer lidt og det er fint, hvis du f.eks. kan amme ham om aftenen eller lige inden du selv går i seng. Vågner han tidlig morgen kan han også ammes her. Men i tidsrummet 24-06 har I begge brug for at sove og det synes jeg du skal arbejde på. Jeg tænker at hvis han ikke får mælk hos dig der, så vil han også spise mere i løbet af dagen.
Det er godt at han får de 400ml mme dagligt, som dækker hans jernbehov, men han har brug for mere end dette for at få dækket sit mælkebehov. Var det muligt at du kunne amme om dagen i stedet for om natten?
Med hensyn til skemad, så tænker jeg at det er lidt for tidligt at øge ham til 3 gange dagligt, så længe han ikke spiser mere end ½ dl. af gangen. Han lyder ikke til at være så sulten endnu og det er nok mælkeindtaget som gør det.
Vær opmærksom på at give ham skemaden før I giver flaske, så han tilbydes grød og mos og så fyldes efter med flaske. På den måde sikrer I jer, at mælken ikke kommer til at fylde for meget i forhold til grød/mos.
Derudover tænker jeg at I nu skal begynde at tilbyde ham så meget forskelligt skemad som muligt. Det skal tage udgangspunkt i jeres mad og det skal smage af noget. Han må få stort set alt og det er rigtig vigtigt at det er appetitligt og med god smag - så skal han nok begynde at spise lidt mere.
Når man både ammer og giver flaske, er det jo svært at vide, hvor meget barnet reelt får, men jeg tænker at han drikker mere mælk end I lige umiddelbart regner med. Netop om natten flyder mælken lettere og der dannes mere af den, så han kan sagtens nå at drikke ½ liter eller langt mere på de 4 amninger som ligger her. Så forsøg at trappe ud af dette og se om det ikke vil give en ændring frem over.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske