Svar: Motorik - 7 mdr.
4. januar 2007
Alder:
7 mdr.
Hej Bodil
Din datter er jo endnu ikke så gammel og der er en del børn, som i begyndelsen, når de begynder at gå, lige skal finde ud af at sætte fødderne rigtigt og det betyder altså ikke at der nødvendigvis er noget galt.
Står jeres datter altid på tå, eller er hun f.eks. i stand til at stå på flad fod, hvis I holder hende? Det kan jo give et billede af, hvorvidt hun kan eller ej. Når hun nu bliver lidt ældre og hvis du oplever at det fortsætter, altså at hun ikke vil sætte foden fladt, så vil det være meget fornuftigt at få en børnefysioterapeut til at se på hendes fødder.
Hvis børn viser sig at være tågængere, så er det vigtigt at få en fysioterapeut på banen. De har nogle forskellige måder hvorpå de kan stimulere barnets fodsåler, således at barnet får lyst til at sætte flad fod i gulvet. Hvis det er noget andet end dette, der er tale om, så vil I skulle ses af en børneortopæd, men det vil egen læge også kunne vurdere om er nødvendigt. Lige nu er hun dog ikke så gammel, så jeg ville lige slå koldt vand i blodet lidt:o)
Med hensyn til hendes natlige motoriske uro, så hænger dette jo ganske naturligt sammen med at hun øver sig på at kravle i søvne. Denne periode plejer at vare indtil barnet finder ud af at bevæge sig godt omkring og både kan sætte sig, rejse sig, vende omkring osv. Altså i takt med at hun bliver bedre og bedre motorisk om dagen, så bliver der også mere ro om natten:o)
Med hensyn til den natlige amning, så skal man jo vurdere hvilke kampe der skal kæmpes og hvilke der ikke skal. Den ene amning hun får gør jo tilgengæld at hun faktisk sover godt og det er også vigtigt. Men det er vigtigt at hun ikke pludselig øger amningerne om natten for det er noget rigtig skidt og stille og roligt skal I jo også ud af den her.
I skal naturligvis sikre jer at hun får mad og væske nok om dagen, så hun ikke har behov. Man kan sige at det er meget at forlange at hun skal sove 12 timer uden væske, og det er derfor helt normalt at hun vil vågne fordi hun er tørstig. Stille og roligt kan det jo så blive en tår vand hun får i stedet for mælk. Nogle børn er tørstige om natten og har brug for væske længe - også op mod 1 års alderen - men vand. Andre klarer sig fint uden.
Den blideste måde at trappe ud af natamning på er ved at tilbyde brystet kortvarigt, så hun får det hun beder om. Men stille og roligt forsøge at trække vorten ud igen. Hun får trøst og hjælp til at komme videre i søvnen, men hun får ikke lov til at spise sig fuld af mælk. I stedet for brystet indfører du så noget andet, det kan være et kærtegn, et stille "syyh" eller noget andet og på sigt vil du så kunne nøjes med dit kærtegn og syyy og helt undvære brystet.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske