Brev:
Kost og afføring 8,5 mdr.
5. januar 2007
Alder:
8 mdr.
Kost og afføring 8,5 mdr.
Hej Helen
Så har jeg lige et spørgsmål mere.. :)
Jeg har en glad lille dreng på 8,5 mdr. der først nu er begyndt at spise mere end 1 teskefuld mad af gangen.
Om morgenen får han en bolle med ost (har prøvet alt fra øllebrød til havregrød men det vil han absolut ikke have), evt. lidt frugtmos samt vand
Frokost og aftensmad får han mosset kartoffel, kogt kyllingebryst, pastasauce, fisk, banan samt vand...Andet vil han faktisk ikke have og han udtrykker det klart og tydeligt når der er noget han ikke kan lide :) Han elsker smagsprøver fra vores tallerkener, men vil faktisk helst have kartoffler med lidt smør, og det får han også.
Tilsammen får han ca. 600-800 ml mælk om dagen, det ELSKER han (måske fordi han aldrig har brugt sut). Jeg kan simpelthen ikke få ham til at drikke mindre, altså bytte nogen af mælkemåltiderne med skemad.
I forhold til for en måned siden er han begyndt at spise godt, og med godt mener jeg en hel kartoffel eller en halv kyllingebryst eller en halv banan.
Han får masser af vand i løbet af dagen, jeg mener op til 200 ml, er det nok? Han er rigtig dygtig motorisk og bruger masser af energi om dagen, kravler over hele huset, rejser sig op på fødder og forsøger at gå !!! så han har travlt :)
Problemet er hans afføring.. Han var ammebarn til 5 mdrs alderen, hvor vi gik over til mme. Siden da har han haft aff. ca. hver 3-4 dag. Nu siden han er begyndt at spise mere fast mad kan der gå op til 7 dage!! og jeg mener det er for meget. Han har ikke decideret ondt når han presser men han presser så han bliver helt rød i hovedet. Det der kommer ud er sådan leragtig, nogen gange i små håde kugler.
Jeg er også begyndt at give ham op til 10 ml laktulose pr. døgn, men der går stadigvæk op til 5 dage imellem. Skal jeg bekymre mig? Er der noget i kosten jeg kan prøve at ændre på? Han får i hvert fald nok væske, gør han ikke?
Glæder mig til dit svar :)
Hilsen Nela