Svar: Kost og afføring 8,5 mdr.
5. januar 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Nela
Det er dejligt at høre at din dreng er begyndt at spise lidt mere end tidligere og nu har fået større interesse for mad. Jeg tror dog fortsat at det er i maden du skal 'finde synderen' i forhold til hans mave - for væske får han umiddelbart nok af.
Øllebrød og havregrød er gode til at holde gang i maven og det bryder han sig jo ikke om. Grøntsager er også rigtig godt og det lyder som om det er begrænset hvad han spiser af dette - han spiser en del kartoffel, men hvad med andre grøntsager?
De grovere grøntsager, som smager af meget, f.eks. forskellige rodfrugter er godt til at holde maven igang. Han må få alle slags grøntsager og det kan godt være nødvendigt at give ham det som lidt grøntsagsmos i starten, hvis det skal have effekt på maven. Hvis han ikke gider skemaden, så må du prøve at give det i mindre stykker, som han så kan spise med fingrene eller med en gaffel.
Grøntsagsmos kan med fordel gives på rugbrød og jeg synes du skulle overveje om du kunne få lidt grøntsager i ham på denne måde. Du skriver ikke om han får rugbrødshapsere, men det vil være oplagt at give ham dette og også meget gerne med kogte grøntsager i stykker ved siden af.
Banan er noget af det frugt, som virker forstoppende, så prøv gerne med andre typer frugt og gerne de lidt mere vandholdige - det kunne være mandariner eller melon. Sveskemos kan også være en god idé eller frugtmos evt. frugtgrød med mælk.
Da han nu er 8½ måned gammel, så kan du overveje om du skulle prøve med lidt tykmælk eller A38 med lidt frugtmos. Disse produkter kan være gode til at skabe en 'stabil' mave. Det er et forsøg værd.
Din dreng behøver ikke have afføring hver dag, hvis afføringen virker lind. Men når han har ondt af at presse og afføringen er leret eller i kugler, så lyder det som om han har brug for lidt ændringer. Og umiddelbart tror jeg det er via kosten du skal forsøge at ændre lidt.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske